Apples danske garanti er lige til skraldespanden

Forbrugerombudsmanden til Apple: I kan ikke kalde det en garanti!

Apple må ikke kalde firmaets et-årige garanti til den nye iPhone 4 for en garanti.

Det kræver Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, over for Apple i et brev, som ComON har fået aktindsigt i. Det er direkte vildledende at kalde det en garanti, mener han.

I Danmark har forbrugere krav på to års reklamationsret for mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Hvis et firma derudover vil pynte produktet med en garanti, skal den give væsentlig bedre vilkår end reklamationsretten, siger markedsføringsloven.

Men Apples garanti er ikke god nok til at fortjene mærkatet, mener Forbrugerombudsmanden.

"Det er vildledende, fordi man tror, at det er en fordel at få garantien, men man får ingenting, tværtimod," siger Tina Morell Nielsen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden til ComON.

Tidligere kritik
Apple har tidligere været kritiseret for ikke at yde en ordentlig service til kunder med problemer. Et eksempel var skruetvinge-sagen for tre år siden, hvor Apple ikke ville hjælpe kunder med iBooks, der virkede bedst med en skruetvinge fastspændt. Kunderne havde ellers reklamationsret.

Den danske forbrugerorganisation Forbrugerrådet har også tidligere kritiseret Apple, blandt andet for at reparere udstyr med brugte dele.

Knudret garanti
Der er en række problemer ved Apples garanti til iPhone 4, mener Forbrugerombudsmanden. Blandt andet er garantien knudret og svær at læse, og den er i strid med EU-retten. Derfor overvejer ombudsmanden at tage sagen op med sine europæiske kolleger.

”Teksten indeholder så mange forbehold og er så knudret formuleret, at det er nærmest umuligt at finde og forstå oplysningerne om, hvad der er garantiens indhold, og hvorledes den gøres gældende,” lyder Forbrugerombudsmandens røffel til Apple i brevet.

Omvendt bevisbyrde
Brevet, som Apples advokat, Philip & Partnere, modtog torsdag, går desuden i rette med en lang række vilkår i garantien. På mange områder fraskriver Apple sig i garantien ansvaret, og det er et problem, mener Forbrugerombudsmanden.

Det bedste ved garantien skulle være, at Apple i et år giver omvendt bevisbyrde, hvor Apple skal bevise, at fejlen er kundens skyld for at nægte at hjælpe. Købeloven giver ellers kun et halvt års omvendt bevisbyrde.

Forbrugerombudsmanden siger dog, at Apples garanti fratager forbrugeren, alle rettigheder, som loven tillader at fratage forbrugeren.

”Vi må derfor gå ud fra, at køberen ikke har denne fordel,” står der i brevet.

Påbud på spil
Selv et halvt års ekstra omvendt bevisbyrde ville ikke være nok til at kalde det en garanti, mener Forbrugerombudsmanden.

”For det andet skal en garanti set som en helhed give forbrugeren ”virkelige reelle forbedringer” for at kravet er opfyldt. Dette er efter vores opfattelse ikke tilfældet, selvom bevisbyrden måtte være vendt om i perioden fra 6 måneder til 12 måneder efter købet,” skriver Forbrugerombudsmanden til Apple.

Forbrugerombudsmanden slutter brevet af med et klart krav:

”…Apple skal ophøre med at markedsføre ordningen som en garanti eller anden særlig fordel,” står der i brevet.

Forbrugerombudsmanden truer med at kræve en navneændring af "garantien", hvis Apple ikke ændrer begrebet selv. Apple kan derefter anke et administrativt påbud til en domstol. Hvis firmaet taber i retten, og fortsætter med at kalde ”garantien” for en garanti, kan der vanke bøde eller fængsel.

Rettede ikke tidligere fejl
Embedsmændene har tidligere været efter firmaet med æblelogoet, fordi formuleringer på firmaets hjemmeside gav tvivl om, hvorvidt Apple kun gav et års reklamationsret på produkterne. Det er i strid med købeloven, der klart giver to års reklamationsret. Apple lovede for et halvt år siden bod og bedring, men har ikke rettet fejlen alle steder. Derfor får Apple atter en næse i brevet.

Forbrugerombudsmanden, der hører under Forbrugerstyrelsen, har som rolle at sikre, at firmaer lever op til dansk lovgivning i forhold til garantier og markedsføring. Derfor har institutionen sendt brevet til Apple.

ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Apples advokatkontor, Philip & Partnere.

Ansvarsfraskrivelser
Nedenfor kan du læse de ansvarsfraskrivelser, som Forbrugerombudsmanden har fundet i Apples garanti:

• Det fremgår flere steder, at Apple fraskriver sig ”lovbestemte eller underforståede garantiforpligtelser i den udstrækning det er tilladt, og for så vidt sådanne garantiforpligtelser ikke kan ansvarsfraskrives, skal deres varighed begrænses til varigheden af den udtrykkelige garanti, der er beskrevet nedenfor, og til reparations- og udskiftningsservice efter Apples eget skøn.”
• Apple forbeholder sig ret til at udskifte med renoverede dele eller ombytte til et renoveret produkt.
• Apple kan forlange, at kunden selv udskifter mangelsbehæftede dele, der kan udskiftes af brugere, med nye eller renoverede dele…
• Apple garanterer ikke, at produktet fungerer uden afbrydelser eller fejl.
• Garantien dækker ikke forbrugsstoffer (som fx batterier), medmindre fejlen skyldes materiale- eller fabrikationsfejl.
• Garantien dækker ikke kosmetiske fejl…
• Apple er ikke ansvarlig for følgeskader.
• Køberen kan pålægges at betale transportomkostninger og gebyr, hvis produktet ikke kan serviceres i det land, hvor det befinder sig.
• Apple kan fordre, at køberen….iagttager registreringskrav, før der ydes garantiservice.
• Kunden skal selv sørge for at reetablere software, data og passwords.
• Genopretning og geninstallation af systemsoftware, applikationssoftware og brugerdata er ikke omfattet af den Begrænsede Garanti.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere