FDIH skuffet over gebyr-rapport

Foreningen For Dansk Internet Handel - FDIH - er skuffet over, at Konkurrencestyrelsen har sagt god for de høje dankort-gebyrer på nethandel.

Trods flere gode elementer er Foreningen For Dansk Internet Handel - FDIH - ikke tilfreds med Konkurrencestyrelsens rapport om forholdene på det danske betalingskortmarked.

»Vi er skuffede over, at Konkurrencestyrelsen ikke har fundet grundlag for at bede PBS om at sætte priserne ned,« siger bestyrelsesformand i FDIH, Claus Hjorting, til ComON.

Udmeldingen fra PBS, om at man vil overveje at sænke gebyrerne på de små transaktioner som for eksempel musik eller tank-selv-teleydelser modtages som et plaster på såret - men ikke uden en vis skepsis.

»Vi har noteret, at PBS har tilkendegivet, at de vil revidere deres pristruktur for små handler - og vi forventer, at PBS følger op på den udmelding og sætter handling bag ordene,« siger Claus Hjorting.

Trods skuffelsen anerkender han dog, at der ikke har været tale om en regulær udplyndring af butikkerne.

»Undersøgelsen viser, at PBS indtil i dag ikke har opkrævet for høje gebyrer på dankort-transaktioner. Og afgørelsen medfører, at der indføres et system, som sikrer, at det heller ikke vil ske i fremtiden,« siger han.

FDIH er dog positiv over for Konkurrencestyrelsens krav om, at der indføres særskilte regnskaber for ikke-fysisk handel og for fordeling af omkostningerne på gebyrtyper.

»Vi er samtidig meget glade for, at Konkurrencestyrelsen vil gennemføre en væsentlig øget gennemsigtighed, fordi meget af utilfredsheden med gebyrsætningen skyldes, at både vi og forretningerne har haft svært ved at gennemskue, hvad PBS tjente på det,« siger Claus Hjorting.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil