Artikel top billede

Gmail er nede syv minutter om måneden

Opdateret: Oppetid på 99,984 procent.

Gmail-brugere havde i 2010 næsten adgang til deres indbakke 24 timer i døgnet - hele året rundt.

En oppetid på 100 procent blev kun spoleret af små forsinkelser og enkelte længere udfald for nogle brugere, oplyser Google i en blog.

Oppetiden på 99,984 procent gælder både private brugere og firmaer, der betaler for en højere service via Google Apps. Googles egen omregning af de 99,984 procent betyder, at Gmail samlet set var nede i syv minutter per måned. De syv minutter er ifølge Google primært summen af sekundlange forsinkelser. Der har dog været episoder med længere afbrydelser, hvor betalende kunder har modtaget kompensation.

Syv minutters nedetid er ifølge Google acceptabelt for en cloudløsning som Gmail, skriver Googles chef for Enterprise Matthew Glotzbach. Han peger på, at Google i 2010 formåede at tilføje millioner af nye brugere og tilføje 30 nye funktioner til Gmail uden planlagt nedetid. Han fortsætter med at blære sig med den begrænsede nedetid ved at pege på en rapport fra Radicati Group, der viser, at en gennemsnitlig lokalbaseret mail-løsning har 3,8 timers nedetid om måneden. Med de tal i baghovedet sjusser Google-chefen sig frem til, at Gmail er 46 gange mere stabil end en Microsoft Exchange-løsning (Se øverst).
Sammenligningen mellem cloud- og lokalbaseret emailløsning er dog ikke helt fair, da man ikke kan skære alle Exchange-installationer over en kam.

Direkte sammenlignelige data fra Microsoft eget online-tilbud i Microsoft BPOS findes heller ikke, men Google-chefen peger på Microsofts egen opdatering for 2010, hvor det fremgik, at BPOS havde 33 dage, hvor systemet i længere og kortere perioder oplevede nedetid på grund af planlagt vedligeholdelse.

Microsoft afviser Googles slagssnak og fortæller, at onlinetilbuddet BPOS i 2010 havde en oppetid på 99,9 procent. Det gælder for alle produkterne. Til sammenligning har Google ikke medregnet oppetiden på kalender og Google Docs.
Til amerikanske Computerworld siger en Microsoft-talsmand, at Microsoft har oplyst om flere "nedeperioder", fordi firmaet medregner alle episoder af nedetid fra minuttet de indtræffer, og ”ikke blot de episoder, hvor et større antal oplever nedetid,” siger han med slet skjult reference til Googles optællingsmetode.
 

Vi er aldrig nede mere

Den høje oppetid gør, at Google i sine kommende SLA'er (service level agreements) slår et endnu større brød op. I fremtiden skal kunderne ikke forvente planlagte episoder af nedetide. Google lover, at alle planlagte opdateringer og vedligeholdelse af Gmail sker, mens brugerne har adgang til deres mail.

Tidligere har brugere også skulle acceptere, at nedetid på under 10 minutter var acceptabelt. Nu tælles de små forsinkelser med som overtrædelser af SLA'en.

(Opdateret 20. januar kl 9:37 med kommentar fra Microsoft.)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere