Dell irettesat af reklamenævn

Dell vildledte forbrugerne, fastslår det engelske reklamenævn efter klager over pc-producentens markedsføring

Det engelske reklamenævn har i fem tilfælde irettesat computerproducenten Dell for at vildlede forbrugerne.
Dell tilbød blandt andet køberne gratis opgraderinger af deres computere. Men hvis man købte maskinerne direkte på nettet, var de billigere uden de gratis opgraderinger.
Elektronikkæden Dixons mente derfor ikke, at man kunne kalde opgraderingerne gratis, og at Dell vildledte forbrugerne.

Det har det engelske reklamenævn, British Advertising Standards Authority (ASA), givet Dixons ret i, og nævnet har derfor indskærpet overfor Dell, at de kun må tilbyde gratis opdateringer, hvis de reelt er gratis.

Dell blev blandt andet også pålagt at gøre den tekst i bunden af selskabets avisannoncer, der oplyser om vilkårene ved de annoncerede tilbud, større.

Sagen i England kommer samtidig med, at ComON i slutningen af februar kunne fortælle, hvordan Dells maskiner faktisk er dyrere end tilsvarende maskiner fra de store mærkevareproducenter, på trods af selskabets massive reklamer om, at de er billigere end konkurrenterne.
Som udgangspunkt ser Dell-maskinerne billigere ud, men går man i gang med at konfigurere dem med ekstra hukommelse, harddiskplads og lignende, så de kan matche konkurrenterne, så bliver resultatet, at Dell er dyrere.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil