Ring ubegrænset for et fast månedligt beløb til alle fastnetnumre i Danmark. Sådan lyder tilbuddet hos flere teleselskaber. Men det er umuligt for kunderne at gennemskue, om man ringer til et gratis fastnet-nummer eller til et mobilnummer, der koster 1,75 kroner i minuttet, skriver Berlingske Tidende.
Foreningen Dansk IT har ringet til kundeservice hos TDC, Telia og Tele2, der alle tilbyde abonnementer med ubegrænsede opkald til fastnettet, men ingen af dem er i stand til at oplyse kunderne, hvordan man kan vide om det nummer, man ringer til, er et mobilnummer.
»Det er skræmmende, at man ikke kan få et klart svar, for det er relevant at vide, om man ringer gratis og kan tale løs eller skal fatte sig i korthed. Alle teleselskaber har pligt til at tilbyde en takstoplysningsfacilitet, så selskabets kunder til enhver tid kan få oplyst, hvad det koster at ringe til et givent nummer. Ingen af de kundeservicemedarbejdere, som vi har talt med, har henvist til at benytte denne mulighed,« siger Anders Sparre til Berlingske Tidende.
En god tommerfingerregel er, at mobiltelefonnumre normalt starter med 20-29, 30-31, 40-41, 50-51 eller 60-61.