De første elektroniske underskrifter

Mange danskere benytter allerede i dag Internettet til blandt andet at få adgang til kontooplysninger og andre personlige oplysninger. Men hvordan kan vi nu være sikre på, at vi kommunikerer med de rigtige personer, at vores kommunikation ikke ændres undervejs og at transaktionen er gyldig?


Undersøgelser, som blandt andet Forskningsministeriet har forestået, viser at danskernes holdning til informationsteknologi er meget positiv - og efterspørgsel på selvbetjeningssystemer via Internettet vil være stærkt stigende. Men spørgsmålet om sikkerhed er en stopkolds for den videre IT-udvikling generelt og specifikt for udbredelsen af elektronisk selvbetjeningsservice og elektronisk handel.


En optimal løsning på sikkerhedsproblemerne er at indføre en elektronisk underskrift - en digital signatur.


Forskningsministeriet har i samarbejde med en række offentlige myndigheder taget initiativ til at gennemføre ni meget forskellige pilotprojekter med digital signatur. Til sammen vil omkring 3.000 danskere via pilotprojekterne tage den digitale signatur i brug i praksis.


Som eksempler fra pilotprojekternes anvendelse af digital signatur kan nævnes, at:


- Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil modtage elektroniske indberetning af årsregnskaber, ATP-indbetalinger, selskabsoplysninger og lønindeholdelse.

- Næstved Kommune udbyder elektronisk selvbetjening vedrørende salg af jord og fast ejendom.

- Ringsted Kommune tilbyder elektroniske blanketter til flyttemeddelelser, ændring af skattekort og ansøgninger om daginstitutioner.

- Vordingborg Kommune behandler byggetilladelser og ejendomsoplysninger elektronisk.

- EU-direktoratet har på baggrund af elektroniske ansøgninger fordelt hektarstøtte til landmænd.

- SU-styrelsen indfører elektronisk selvbetjening af SU-systemet.

- Århus Amt udveksler patientoplysninger, patientjournaler og sygesikringsafregning mellem en række sundhedsinstitutioner.

- Handelshøjskolen har indført chip-baserede studiekort.

- Erhvervsfremme Styrelsen vil modtage elektroniske ansøgninger om importlicenser af tekstilvarer.



De erfaringer, der høstes i pilotprojekterne, er af stor betydning for det kommende lovgivningsarbejde, for opbygningen af en universel infrastruktur og ikke mindst for sikkerheden i det offentliges udbud af serviceydelser i fremtidens digitale Danmark.


Jeg håber, at EU-direktivet om elektroniske signaturer vedtages i foråret 2000, så jeg kort efter kan fremlægge et lovforlag om digital signatur i Folketinget.


Af forskningsminister Birte Weiss




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Also A/S
    Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

    Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

    19. august 2025 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2025 i Jylland

    Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

    21. august 2025 | Læs mere


    AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

    Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

    27. august 2025 | Læs mere