Vis jeres varer frem på en e-markedsplads, eller I mister os som kunde. Denne melding møder flere og flere leverandører i takt med, at en række primært større danske virksomheder og offentlige myndigheder begynder at bruge e-markedspladser til indkøb af standardvarer.
Konsekvensen for leverandørerne bliver, at de har valget mellem at miste en stor kunde eller bruge store ressourcer på at integrere deres varekatalog med de store e-markedspladser.
»I de store virksomheder bliver det besluttet på højeste plan, at man skal købe ind via e-markedspladser. Indkøberne får ikke andre muligheder, og så har vi heller ikke andre muligheder end at hoppe med på vognen,« siger produktspecialist Jørgen Hadvig fra firmaet Buch & Holm i Herlev, der leverer teknisk udstyr og forbrugsartikler til laboratorier.
På trods af at virksomheden har en e-butik på sin hjemmeside, er Buch & Holm også blevet tilsluttet begge de to største e-markedspladser, IBX og Gatetrade. Når virksomheden hver tredje måned skal opdatere sine varekataloger på e-markedspladserne, tager det en mand tre hele arbejdsdage at ajourføre hvert katalog, fordi systemerne ikke spiller sammen.
En af de virksomheder, der forlanger at kunne handle med sine leverandører via en e-markedsplads, er elektronikvirksomheden Thrane & Thrane i Lyngby. For administrationschef Michael Cederstrøm handler det om at samle indkøbene hos få leverandører og dermed få en bedre pris.
»Ud af vores 400 medarbejdere er der 200, der køber ind, og som hver især har deres favoritfirma. Vi kunne derfor tidligere sagtens have fem leverandører af det samme. Men jo større kunder vi er ét sted, jo bedre priser kan vi få,« forklarer Michael Cederstrøm fra Thrane & Thrane.