Artikel top billede

SEO-luftkastellet der blev sprængt

Den 22. oktober gik Google på massakre i Danmark.

For nogle måneder siden, i oktober sidste år, skete det: Google slagtede danske linkkataloger i massevis.

Hærdede professionelle i søgemaskineoptimeringsbranchen trak blot på skuldrene. De havde længe ventet, at søgegiganten ville tage på vandretur i den danske internet-verden og rense ud på må og få blandt linkkatalogerne.

Hjemmesider, der havde baseret deres indtægt på linkkatalogerne, måtte til gengæld bøde.

"Der har været hjemmesider, små webshops, der har oplevet dramatiske fald i antal besøgende på grund af det. De har jo selv været ude om det ved at basere deres rygte alene på sider af tvivlsom karakter," siger en SEO-konsulent, Thomas Rosenstand.

På det seneste har debatten om Googles søgeresultater atter taget fart. Flere amerikanske tech-folk kritiserede i starten af det nye år Googles søgeresultater for at være fyldt med skrammel. De ubrugelige søgeresultater er ofte placeret af SEO-folk og affiliate marketing, hvor webfolk tjener penge på at sende folk videre til webshops.

 

Linkkataloger er et gammelt fænomen

Ét af midlerne til at placere hjemmesider - både kvalitet og skrammel - højere oppe i Googles søgeresultater, har hidtil været at placere links i de mange linkkataloger. Det er hjemmesider, som ligesom en telefonbog er fyldt med adresser, i dette tilfælde links. I deres oprindelige form har katalogerne en reel værdi, fordi de giver overblik, eksempelvis over en branche. Siden er de i høj grad blevet misbrugt af SEO-folk til at skabe link juice, altså til at booste hjemmesiders placering i søgeresultaterne.

Linkkataloger er vidt forskellige. Nogle kataloger betaler man for at få en plads i. Andre kataloger har personer til at sidde og godkende links. Andre er fyldt med alt muligt mærkeligt. Det største og mest kendte katalog er DMOZ.org, som har personer til at sidde og godkende links. Yahoo har også et katalog. Et katalog giver værdi, hvis det bruges af folk. Problemet var, at flere og flere nyttesløse kataloger opstod. Netop dét skete i Danmark.

"Det var en kvalitetsudrensning," siger Thomas Rosenstand om massakren.

"Det er hinsides enhver tvivl, at størstedelen af linkskatalogerne alene var der for at skaffe links. Det er i strid med de retningslinjer, Google har udstukket," uddyber han.

 

Nedslagtet midt om natten

Thomas Rosenstand driver firmaet Concept Interest med base i Florida i USA og er en af SEO-verdenens ældre herrer. Han er aktiv med sin egen blog og deltager desuden i SEO-diskussionerner, der finder sted på et væld af blogs og på iværksættersitet Amino.dk. Han har selv et linkkatalog, men hævder selv, at "den 22. massakren", som branchen med galgenhumor kalder dagen, ikke påvirkede hans egne kunder. Årsagen er, at hans firma kun i yderst begrænset omfang brugte linkkataloger til at opnå links fra, siger han.

"Linkkataloger har bare været en meget lille brik i vores arbejde. Der var en misforståelse hos nogen om, at de var hele vejen til perleporten, og det var de ikke," siger Thomas Rosenstand.

Udrensningen har fået sit dato-navn, fordi de fleste kataloger blev nedgraderet af Google natten mellem den 22. og 23. oktober i efteråret, men flere kataloger var også blevet slagtet i løbet af måneden., hvilket blandt andet blev konstanteret på bloggen "Den Synlige Mand".

"Det er nu sket. Det har ikke fået lige så meget omtalte som massakren på artikeldatabaser, men de danske linkkataloger fik et ordentligt fur i samme omgang," skrev bloggeren, Frank Hellerup Madsen.

 

Artikeldatabaser også slagtet

Kort forinden havde Google slagtet en stribe artikeldatabaser, der også alene var SEO-spind og reelt havde lille værdi for brugere. Google holder som regel deres arbejdsmetoder hemmelige. Der er derfor lidt uenighed om, hvordan det kan være sket, at de mange linkkataloger, op til 40 styks, pludselig blev slagtet i oktober. Konsekvensen var dog tydelig. Hjemmesiderne blev enten fjernet fra indekset eller blev rykket langt tilbage i søgeresultaterne. Google tillagde dem pludseligt, fra den ene til den anden dag, mindre eller slet ingen værdi. Nogen mener, at Google var startet med manuelt at rense ud i artikeldatabaserne og så fortsat med linkkatalogerne. Nu de var i gang.

"Min vurdering er, at dét der skete i Danmark var et handjob. Der har været mennesker, teams af kvalitetsredaktører, der har siddet og fjernet linkkatalogerne. De sidder blandt andet i Dublin og kigger på, hvad der er ude på nettet. De kan relativt nemt via facitlister karakterisere en hjemmeside. De kan så sige, at denne hjemmeside gider vi ikke have i indekset," vurderer Thomas Rosenstand.

 

Hvor ofte sidder Google-ansatte og sletter?

Men ikke alle er enige Googles metode til at slagte linkkatalogerne. Søgemaskineanalytikere er enige om, at Google fra tid til anden med gammeldags menneskekraft manuelt nedgraderer hjemmesider, men det er uvist hvor ofte.

"De gør det oftere, end Google selv siger, men mindre end, hvad andre tror," siger søgemaskineeksperten Mikkel deMib Svendsen og griner lidt i den anden ende af telefonrøret.

I tilfældet med massakren i oktober havde Google rent faktisk optimeret deres algoritme, vurderer han, så søgealgoritmen bedre kunne fastslå, hvilken reel værdi linkkatalogerne havde. Han havde allerede for et år siden ret præcis spået, at det ville ske. Titlen på hans blogindlæg var lige ud: "Forudsigelse for 2010: Danske link-kataloger slettes!"

"Nogle forudsigelser er lettere end andre," slår Mikkel deMib Svendsen det hen i dag.

Denne spådom var altså en af de nemme, mener han. Han forklarer, at Google allerede et år tidligere, i 2009, havde udført samme nedslagtning i den amerikanske jungle af linkkataloger. Han regnede derfor med, at Google siden ville fælde samme dødsdom over de danske. Mange andre nye tiltag mod spam, som Google tidligere har lanceret, er på samme måde først gennemført i USA og siden implementeret i Danmark, siger han.
 

Ingen værdi for søgebrugere

Spådommen skyldtes også, at han kunne se, at mange af linkkatalogerne havde en lille reel værdi. Derfor måtte de lide døden, tænkte han.

"For langt de fleste af de titusindvis af link-kataloger, der findes, skaber ingen som helst værdi for hverken internetbrugerne i almindelighed eller søgebrugerne," skrev han som led i spådommen for et år siden.

Thomas Rosenstand siger fra den anden side af Atlanten, at det som oftest har været amatører, der har satset på linkkatalogerne. Den danske SEO-branche er overophedet, fordi efterspørgslen er enorm, siger han. Derfor rummer branchen en del unge lykkeriddere, mener han, som måske kalder sig SEO-folk, men reelt har et lille kendskab til metoderne. Når de fik slagtet både artikeldatabaser og linkkataloger i efteråret, så er de desuden selv skyld i det, siger han. Mange har åbent bralret med deres metoder til at snyde Google på Amino-bloggen, og Thomas Rosenstand hævder, at han kender til specifikke Google-ansatte, der læser med over skuldrene dér.

"Når Google læser med på Amino, det ved vi, de gør, så er det klart, at så sidder de bare og putter dem på listen," siger Thomas Rosenstand.

Generelt har Thomas Rosenstand stor respekt for Google, men han hævder at også brugbare hjemmesider blev nedgraderet i "den 22. massakren". Han vil ikke fortælle navnet på hjemmesiden, men hævder at kende til en terapeut, som uden betaling - kun med reklameindtægter - rådgav misbrugere til, hvordan de kunne slippe ud af afhængighed, blandt andet cola-misbrug (ja, det er mere udbredt, end man tror, tilføjer Rosenstand). Smuttere er dog ufatteligt sjældne, siger han. Generelt har han stor respekt for Googles arbejde, understreger han.

 

Hvad sprænger Google for fremtiden?

Spørgsmålet er, hvad Google for fremtiden vil gøre for at sprænge de luftkasteller, som SEO-folk måtte bygge op. Mikkel deMib Svendsen har i år givet fem spådomme for SEO-branchen i 2011. Han tror blandt andet, at menneskelig selektering af hjemmesider med reelt indhold - som ellers er tabu for Google - kan få større betydning i 2011. Han vurderer desuden, at Google vil begynde at tillægge prissammenligningssider mindre værdi.

Thomas Rosenstand vurderer også, at disse sider skal forberede sig på ændringer. Det er dog ikke store indekserings-tjenester som edbpriser.dk og kelkoo.dk, der skal være bange, mener han. Det er blandt andet små affiliate marketing-sider, som sammenligner priser på eksempelvis kontingenter på fagbevægelsesmedlemskaber. Disse tjenester kan tjene 400 til 500 kroner på at sende en person videre til køb af et medlemsskab, vurderer han. Det kan give affilliate marketing-folk en indtægt på op til 60.000 kroner om måneden.

En anden ændring, som Thomas Rosenstand forventer indført, er, at Google i langt højere grad end tidligere vil bruge data fra andre tjenester, eksempelvis Google Toolbar og Google Analytics. Med disse data kan søgefirmaet bedre fastsslå, om en hjemmeside er til gavn for brugerne. Ved hjælp af tjenesterne, der er bredt brugt, kan Google eksempelvis analysere sig frem til, hvor en stor andel af de besøgende i en webshop rent faktisk køber et produkt - og hvor de bruger mest tid.

Det er derudover kommet frem, at Google i stigende grad tillægger popularitet på Twitter og Facebook betydning for søgeresultaterne, bemærker Thomas Rosenstand.

Ændringer for Google er dog sjældent bastante. Eksempelvis lever nogle få linkkataloger, der havde en reel værdi, stadig fint. Et eksempel er danskelinks.dk, siger Thomas Rosenstand. Som en anden blogger, handelsstuderende Jacob Worsøe, har vist i en opgørelse over en del af de danske linkkataloger, så er en del af dem også stadig indekseret, mens andre er de-indekseret. Deres linkværdi er måske meget begrænset, men de eksisteret stadig.

 

Er det en kamp?

En ting er dog sikkert. Luftkastellet linkkataloger er sprængt. Men der skal nok blive opbygget nye. Som en anden, der arbejder med webmarketing, Mikael Madsen fra Websonic, siger:

"Der er hele tiden en kamp. Det er mellem folk, der forsøger at komme op i toppen, og så er det Google, der forsøger at sikre kvalitet," siger Mikael Madsen.

Han bruger det ikke selv, men vurderer, at nogle danske SEO-folk, bruger programmer, som automatisk planter spam-kommentarer på blogs og hjemmesider med links til eksempelvis viagra-shops. Det er et udslag af dovenskab, siger han, hvis SEO-folk bruger dem. I stedet for at satse på at skabe god, kvalitetsmarkedsføring, forsøger nogle sig med nemme tricks, der dog er til gene for andre.

"I Danmark kan du måske nemmere slippe igennem med mere, fordi der er mere fokus på den amerikanske side fra Google," siger han og vurderer, at kommentarspam stadig virker i Danmark.

En del forsøger at kombinere målet om at lande i toppen af Google med at lave kvalitet, understreger Thomas Rosenstand.

"Jeg kan ikke lide udtrykket om, at det er mandens kamp mod Google. Det er et respektfuldt samarbejde. Hvis man går over stregen, så får man en over næsen," siger Thomas Rosenstand.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere