Internet har udviklet sig til en guldgrube for auktionshuset, som afholdt sin første auktion på nettet i 2000. I dag afholder Lauritz.com kun auktioner på internet, men varerne kan stadig besigtiges i danske og svenske filialer.
Lauritz.com kan fremvise en årlig vækstrate på omkring 80 pct. Omsætningen er steget fra 17 mio. kr. i 2000 til 52 mio. kr. i 2001 og 95 mio. kr. i 2002.
Mette Margrethe Rode, adm. direktør i Lauritz.com, forventer at omsætningen i år bliver på 173 mio. kr.
I år 2002 havde firmaet et overskud på knap 2 mio. kr. og resultat for 2003 bliver på godt 5 mio. kr.
Sidste år blev der solgt 46.000 varer gennem auktionstjenesten, og hver uge er der omkring 50.000 bud.
»Et normalt auktionshus har måske seks auktioner om året med omkring 100 deltagere pr. gang. Vi har med internettet fundet et medie, hvor vi kan nå bredt ud til folk,« siger Mette Margrethe Rode til Jyllands-Posten.
Indtægterne kommer fra salærer, som er sat til 10 pct. for sælgere og 18 pct. for købere.