Hyppig nødhjælp til Statens Lønsystem

Seks gange om dagen eller 1500 gange om året ringer offentlige myndigheder til CSC for at få hjælp til det udskældte statslige lønsystem SLS. Dermed står SLS for trefjerdedele af alle supporthenvendelser vedrørende de statslige løn- og regnskabssystemer.

6 seks gange om dagen. Så tit ringer offentlige myndigheder i gennemsnit til it-firmaet CSC for at få hjælp til at betjene det udskældte Statens Lønsystem (SLS), som står for udbetalingerne af løn til ansatte i mere end 500 statslige inistitutioner. I alt bliver det til 1500 henvendelser om året om systemet, som foreløbig har været mere end 13 år undervejs og stadig ikke fungerer optimalt.

Dermed tegner SLS sig for trefjerdedele af de i alt 2000 henvendelser som hvert år havner hos den tekniske helpdesk, som CSC driver på vegne af Økonomistyrelsen. De resterende 500 henvendelser drejer sig om Statens KoncernSystem (SKS), Navision Stat (NS), Finansministeriets Informationssystem om løn- og ansættelsesvilkår (ISOLA) og Finansministeriets Pensionsaldersberegningssystem (PENSAB).

Økonomistyrelsen vil ikke oplyse hvor meget CSC får for at se på de problemer, som de statslige myndigheder har med det system, som it-firmaet selv har stået for at udvikle siden 1991. Begrundelsen er at det drejer sig om kontraktretslige forhold, som helst ikke skal komme konkurrenter for ørene.

SLS er fortsat ikke i stand til at pakke to lønsedler i en kuvert, hvilket betyder at mange statslige ansatte, blandt andet præster, modtager to kuverter med lønsedler hver måned. Desuden er systemet ikke i stand til at snakke sammen med de enkelte myndigheders tidsregistreringssystemer, hvorfor mange myndigheder må taste oplysningerne manuelt ind i SLS.

Økonomistyrelsen har dog igangsat et analysearbejde med henblik på at etablere de nødvendige grænseflader, der skal gøre det muligt at få systemerne til at snakke sammen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere