Hyppig nødhjælp til Statens Lønsystem

Seks gange om dagen eller 1500 gange om året ringer offentlige myndigheder til CSC for at få hjælp til det udskældte statslige lønsystem SLS. Dermed står SLS for trefjerdedele af alle supporthenvendelser vedrørende de statslige løn- og regnskabssystemer.

6 seks gange om dagen. Så tit ringer offentlige myndigheder i gennemsnit til it-firmaet CSC for at få hjælp til at betjene det udskældte Statens Lønsystem (SLS), som står for udbetalingerne af løn til ansatte i mere end 500 statslige inistitutioner. I alt bliver det til 1500 henvendelser om året om systemet, som foreløbig har været mere end 13 år undervejs og stadig ikke fungerer optimalt.

Dermed tegner SLS sig for trefjerdedele af de i alt 2000 henvendelser som hvert år havner hos den tekniske helpdesk, som CSC driver på vegne af Økonomistyrelsen. De resterende 500 henvendelser drejer sig om Statens KoncernSystem (SKS), Navision Stat (NS), Finansministeriets Informationssystem om løn- og ansættelsesvilkår (ISOLA) og Finansministeriets Pensionsaldersberegningssystem (PENSAB).

Økonomistyrelsen vil ikke oplyse hvor meget CSC får for at se på de problemer, som de statslige myndigheder har med det system, som it-firmaet selv har stået for at udvikle siden 1991. Begrundelsen er at det drejer sig om kontraktretslige forhold, som helst ikke skal komme konkurrenter for ørene.

SLS er fortsat ikke i stand til at pakke to lønsedler i en kuvert, hvilket betyder at mange statslige ansatte, blandt andet præster, modtager to kuverter med lønsedler hver måned. Desuden er systemet ikke i stand til at snakke sammen med de enkelte myndigheders tidsregistreringssystemer, hvorfor mange myndigheder må taste oplysningerne manuelt ind i SLS.

Økonomistyrelsen har dog igangsat et analysearbejde med henblik på at etablere de nødvendige grænseflader, der skal gøre det muligt at få systemerne til at snakke sammen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse