Brugerne strømmer til den nye generation af internet-tjenester som Myspace og Youtube, der kan glæde sig over astronomiske trafiktal, men firmaerne har svært ved at tjene penge. Det viser en ny rapport fra analysefirmaet Screen Digest, skriver digi.no.
Myspace og Youtube har fået stor succes ved at satse på brugergenereret indhold, men de har ikke formået at tiltrække annoncører.
Det skyldes blandt andet, at det er svært at sige noget om brugernes interesser, alder eller køn og derfor er tjenesterne ikke så interessante for annoncører, der vil nå specifikke målgrupper.
Screen Digest konkluderer i sin rapport at Web 2.0-firmaernes hvedebrødsdage er forbi. Nu skal der tjenes penge, og det bliver rigtig svært. I modsætning til søgemaskiner, hvor folk kommer for at søge efter noget specifikt, bliver tjenester som Youtube mest brugt til underholdning. Og det er svært at sælge overfor annoncørerne.
Sidste år havde video-tjenesterne en forholdsvis beskeden omsætning på 200 millioner dollar og det ventes at vokse til 875 millioner dollar i 2010. Dermed har tjenester med brugergenereret indhold som Youtube kun 15 procent af indtægterne der går til videotjenester på nettet, selvom Youtube sidder på en langt større procentdel af trafikken.