Myspace og Youtube har svært ved at tjene penge

Internet-firmaer som Myspace og Youtube er konger i den såkaldte Web 2.0-revolution, men deres økonomi hænger i en tynd tråd.

Brugerne strømmer til den nye generation af internet-tjenester som Myspace og Youtube, der kan glæde sig over astronomiske trafiktal, men firmaerne har svært ved at tjene penge. Det viser en ny rapport fra analysefirmaet Screen Digest, skriver digi.no.

Myspace og Youtube har fået stor succes ved at satse på brugergenereret indhold, men de har ikke formået at tiltrække annoncører.

Det skyldes blandt andet, at det er svært at sige noget om brugernes interesser, alder eller køn og derfor er tjenesterne ikke så interessante for annoncører, der vil nå specifikke målgrupper.

Screen Digest konkluderer i sin rapport at Web 2.0-firmaernes hvedebrødsdage er forbi. Nu skal der tjenes penge, og det bliver rigtig svært. I modsætning til søgemaskiner, hvor folk kommer for at søge efter noget specifikt, bliver tjenester som Youtube mest brugt til underholdning. Og det er svært at sælge overfor annoncørerne.

Sidste år havde video-tjenesterne en forholdsvis beskeden omsætning på 200 millioner dollar og det ventes at vokse til 875 millioner dollar i 2010. Dermed har tjenester med brugergenereret indhold som Youtube kun 15 procent af indtægterne der går til videotjenester på nettet, selvom Youtube sidder på en langt større procentdel af trafikken.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere