Husk folkeskolen! Sådan lyder kommentaren fra Finansrådet til videnskabsminister Helge Sanders nye nationale strategi for e-læring. Ministerens ambition er at Danmark skal være et af verdens førende lande inden for e-læring. Derfor afsættes omkring 135 millioner over tre år til at skabe en større anvendelse og en højere kvalitet af e-læring.
»Vi skal ikke ukritisk sætte strøm til undervisningen, men bruge initiativerne til nye og spændende måder at lære på. Vi skal i det hele taget bruge e-læring på den intelligente facon. E-læring rummer næsten ubegrænsede muligheder - og dem åbner vi nu døren for med den nationale strategi. E-læring er grundlæggende fleksibel i sin form, og hvis vi øger anvendelsen, vil mange flere kunne udvikle deres kompetencer når og hvor, de har behov,« siger Helge Sander.
Strategien foreslår blandt andet at der skal udvikles e-læringsforløb for medarbejdere i det offentlige. Samtidig bør universiteterne opstille digitaliserings-strategier med mål for e-læring.
Men planen mangler et afgørende element - folkeskolen. Det mener Finansrådet, der selv er i gang med at udvikle e-læringsmateriale til matematikundervisningen i folkeskolens ældste klasser.
»Når man laver en national strategi som denne, så undrer det mig meget, at man helt glemmer folkeskolen. Strategien beskriver mange af de initiativer, som regeringen har taget med at skaffe flere computere til skolerne, men det er meget småt med nye initiativer, der skal øge brugen af e-læring i folkeskolerne. Det er helt forkert, og jeg håber, at der bliver rettet op på det med en særlig plan fra Undervisningsministeriet,« siger Knud Henning Andersen, der er underdirektør for uddannelsesområdet i Finansrådet.
Han er dog enig med videnskabsministeren i, at e-læring kan få stor betydning for det danske undervisnings-system. Han tilføjer at der især er brug for en indsats for at styrke undervisernes it-kompetencer.
»Erfaringerne viser, at elever og studerende er langt foran lærerne, når det kommer til at beherske ny teknologi. Og det betyder desværre, at rigtig mange lærere ikke bruger it i undervisningen. Derfor er det helt rigtigt at sætte ind her,« siger Knud Henning Andersen.