Virksomhederne er indstillet på at kommunikere digitalt med det offentlige, hvis det er nemt og tidsbesparende. Men vanens magt holder mange tilbage. Det viser en ny undersøgelse som Dansk Industri og Økonomi- og Erhvervsministeriet har lavet blandt 628 danske virksomheder.
95 procent af virksomhederne mener at hurtige svartider er det vigtigste i deres kontakt med det offentlige og 88 procent lægger vægt på at eksempelvis indberetning af oplysninger til det offentlige kan klares i et hug, og at man kun behøver at henvende sig et sted for at ordne tingene.
»Virksomhederne slår fast, at digital forvaltning skal være med til at reducere de administrative byrder bl.a. ved at udvikle en løsning, så virksomhederne kun indberetter oplysningerne én gang, ét sted,« siger direktør i Dansk Industri, Kim Graugaard, til ErhvervsBladet.
Men på trods af den gode vilje, så er det kun 45 procent af de danske virksomheder, der i dag indberetter A-skat elektronisk og kun 64 procent, der indberetter moms via nettet. Til sammenligning så bruger 84 procent af virksomhederne netbank.
Undersøgelsen peger på at mange virksomheder ikke bruger de digitale løsninger, ganske enkelt fordi at det er nemmere at gøre som de plejer. Mange sætter også pris på fortsat at have den personlige kontakt og endelig er en del af virksomhederne bekymret for sikkerheden, når de indberetter elektronisk. Den største barriere er dog, at virksomhederne ikke kender nok til mulighederne for digital kommunikation med det offentlige system.
I starten af september lancerede regeringen portalen virk.dk, der netop skal være virksomhedernes samlede indgang til digital kontakt med det offentlige, og i løbet af efteråret iværksætter Erhvervs- og Selskabsstyrelsen en oplysningskampagne om mulighederne på nettet.