Mange danskere var ved at gå glip af årets måske vigtigste landskamp på grund af fastlåste rettighedsforhandlinger.
Rettighederne til kampen ejes af det schweiziske agentur Kentaro, som overvejede at sende kampen som pay-per-view.
Men nu får de fleste danskere på anden måde mulighed for at se Morten Olsens tropper kæmpe om vigtige point i Stockholm.
Kampen mellem Danmark og Sverige den 6. juni bliver sendt i Danmark via et samarbejde mellem YouSee, Stofa, Viasat og TDC.
Kunder, der har et digitalt tv-signal fra en af de fire distributører, kan se kampen. Der bliver altså ikke tale om en HDTV-transmission men et digitalt signal i en standard opløsning.
Man skal abonnere på digitalt tv for at kunne se kampen. Ønsker man at se kampen som Stofa-kunde foregår det enten via Telia TV eller på Zaptor-boksen, hvor den normale teaserkanal dedikeres til fodbold.
TDC-kunder kan se fodboldkampen online via TDC TV eller TDC Home Trio. Hos søsterselskabet YouSee er det kun kunder med abonnement på digital tv og en set-top boks, der kan kigge med.
Hos Viasat opstarter man ligeledes en separat kanal. Firmaerne vil senere oplyse de præcise placeringer for fodboldkampen.
Kampen vises dagen efter på TV3 Puls.
"Vi skal betale temmelig meget for at vise kampen, og det er også baggrunden for, at vi ikke bare sender den gratis ud til alle. Vi er ikke en tv-station, men vi ser det som en god mulighed for at få gjort reklame for digitalt tv, og så håber vi selvfølgelig også, at det kan føre til, at flere vælger at blive digitale kunder," siger vicedirektør fra YouSee, Ulf Lund.