DSB lun på hotspots

Vi vil gerne være med og markedet er modent, men teknikken er ikke helt på plads. Det er beskeden fra DSB, der inden for det næste halve år beslutter om selskabets tog skal udstyres med trådløst netværk.

Hvor et 220 volts stik i dag er det mest højteknologiske tilbud til togrejsende computerbrugere, så kan verden allerede fra næste år se ganske anderledes ud. DSB følger nemlig udviklingen omkring trådløse hotspots tæt. Inden for det næste halve år beslutter selskabet om togene skal udstyres med trådløst netværk, der vil gøre det muligt at checke mails og surfe på internettet, mens man lader sig fragte med 180 kilometer i timen hen over Fyn.

»Det er klart at vi kigger på mulighederne for at forøge oplevelsen på togturen, og vi undersøger i øjeblikket både de tekniske og forretningsmæssige muligheder i det,« siger underdirektør i DSB, Christian Bjerring, til IT-avisen ComON. Han mener at markedet er ved at være modent, men at det i stedet kniber lidt med teknologien.
»Vi vil meget gerne være med på hotspotsbølgen, men vi vil ikke nødvendigvis være teknologisk frontløber,« siger Christian Bjerring.

Det svenske togselskab Linx tilbyder i dag trådløst netværk i sine tog til og fra Gøteborg. Det går via satellit, og det er denne teknologi, som DSB forventer vil blive forbedret i de kommende år, og derfor at selskabet stadig ser tiden an.

»Vi vælger at tage en beslutning, når tiden er rigtig,« understreger Christian Bjerring og anslår, at selskabet finder en afklaring inden for det næste halve år.

Han peger på at DSB allerede nu er i dialog med TDC, som i går gik i luften med knap 400 nye hotspots på alle landets McDonalds-restauranter, Statoil-tankstationer og Baresso-kaffebarer.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S