Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har lanceret en kampagne mod Wassenaar-aftalen, som den danske regering i december 1998 sammen med 32 andre lande indgik med henblik på at begrænse eksporten af stærk kryptering. På kampagnens hjemmeside på adressen http://www.wassenaar.dk kan man læse mere om aftalen og dens konsekvenser for Internet-handlen og beskyttelsen af privatlivet på nettet. FDIH opfordrer de danske Internet-brugere til at besøge hjemmesiden, underskrive en elektronisk protestskrivelse og downloade et Wassenaar banner til placering på ens eget web-sted.
"Vi opfordrer ikke blot alle almindelige mennesker, der interesserer sig for beskyttelse af deres privatliv på Internet, til at deltage i protesten. Også virksomheder og organisationer, som ønsker sikker elektronisk handel, bør deltage. Ved at placere Wassenaar banneret på deres web-site medvirker de til at udbrede kendskabet til Wassenaar aftalen - og derved at bidrage til, at der skabes en bred debat omkring krypteringsspørgsmål i Danmark," siger Martin von Haller Grønbæk fra FDIH.
Han fortsætter: "Vi er ikke naive og tror, at denne kampagne ændrer verden. Vi ønsker imidlertid, at der skabes en bred offentlig debat om kryptering. Politikerne skal vide, at de nu kommer til at stå til ansvar for de mange fine ord om borgernes rettigheder i informationssamfundet. Vi ønsker, at der sendes et klart signal til regeringen om, at der for det første er generel utilfredshed med Wassenaar aftalens negative konsekvenser for brugen af Internet, at det for det andet er uacceptabelt, at aftalen tiltrædes af den
danske regering uden en forudgående bred offentlig debat, og at regeringen for det tredje skal arbejde aktivt for at sikre, at aftalens virkninger i Danmark og på EU-niveau bliver så små som overhovedet."
"Det er endnu ikke besluttet, hvor lang tid kampagnen skal køre. Vi har heller ikke sat noget succeskriterium for antallet af besøg på www.wassenaar.dk eller antallet af underskrifter. Der er dog allerede på nuværende tidspunkt taget de første skridt i retning af at "eksportere" kampagnen til FDIHs søsterorganisationer i Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Heldigvis betyder Wassenaar
aftalen endnu ikke, at vi skal søge tilladelse til den form for eksport", slutter Martin von Haller Grønbæk.