Microsoft har annonceret at firmaets egne tjenester MSN og Hotmail fra november vil behandle alle e-mails uden det såkaldte Sender ID-mærke som spam. Dermed forsøger Microsoft at tvinge internetudbydere og mailfirmaer til at bruge den omstridte Sender Policy Framework (SPF) teknologi, som skal garantere afsenderens identitet. Men SPF er aldrig blevet accepteret som en officiel standard - blandt andet forbi Microsoft har patent på en del af den teknologi, der indgår i Sender ID.
Kun en million ud af 71,4 millioner aktive internet-domæner bruger SPF, men flere af de store internetudbydere, som AOL, har taget teknologien til sig og det skønnes at 30 procent af alle e-mails har et SPF-mærke. Der er dog flere alternative standarder, som DomainKeys fra Yahoo.
Selvom SPF løser problemet med forfalskede afsender-informationer har teknologien en række svagheder, bl.a. fungerer identitets-kontrollen ikke i forbindelse med videresendelse af mails.
Microsoft fastholder at alle domæneejere bør bruge SPF for at dæmme op for spambølgen. Det anslås at ni ud af ti e-mails er spam. Men analytikere tvivler på, at Microsoft kan få virksomheder til at implementere SPF ved at true med at klassificere deres e-mail som spam.