Navn: FDM
Adresse: www.fdm.dk
Emne: Biler og rejser
Beskrivelse: Bilisternes organisation, FDM, tilbyder mange relevante og nyttige informationer på Internet. FDM's hjemmeside er opdelt i to dele; en række informationer, der kan læses af alle, og forskellige tjenester, der kun er tilgængelige for FDM-medlemmer. Det er ikke altid lige åbenlyst, hvilke informationer man kan læse som ikke-medlem, og hvilke der er forbeholdt betalende medlemmer, hvilket medfører, at man tit ender i en blindgyde hvis man ikke er medlem. Teksten "Obs! Du skal være FDM-medlem for at se de fleste af disse sider" har praktisk taget ingen informationsværdi. FDM burde i forbindelse med hvert link markere, om informationerne er frie eller lukkede for ikke-medlemmer. Det er straks nemmere at navigere rundt som medlem; man skal ikke hele tiden indtaste sit medlemsnummer, da informationerne automatisk gemmes i en cookie på harddisken.
Design: Forsiden, med den mærkelige titel "FDM default", overrasker med mange og tunge billeder, en stil der heldigvis ikke følges i resten af web-siderne. Forsidens udseende kan virke lidt rodet, men man bliver hurtig tilpas med navigeringen - en bjælke i toppen markerer, hvor man befinder sig i systemet, og gør det nemt at navigere mellem de forskellige tjenester.
Opdatering: I bunden af siderne findes en bjælke med overskriften "Opdateret" og en kort tekst, der tilsyneladende repræsenterer informationer om det sidst opdaterede element. Bjælken forvirrer dog mere end den gavner; under bildatabasen kan man således læse, at "Bildatabasen er opdateret den 4. juni", mens bjælken under "FDM" gemmer teksten "Ny motorvejs-strækning i Frankrig". Teksten refererer en pressemeddelelse, men den nyeste melding handler ikke om Frankrig, men om Øresundsforbindelsen under titlen "En gal tanke". Hvorfor indeholder bjælken ikke den nyeste overskrift?
Links: FDM skal have ros for - i modsætning til mange andre hjemmesider - at have åbnet deres system til resten af nettet. Både i kategorierne "Rejser" og "Biler" findes link-sektioner med henvisninger til spændende og gode hjemmesider. Det kan eksempelvis være bilfirmaernes sider, eller turistkontorer på nettet.
Omfang: Bildatabasen indeholder informationer om næsten alle personbiler på det danske marked. Det er en sand guldgrube, der samtidig krydres med testrapportager fra bladet "Motor". Man kan søge efter artikler fra bladet, og grave i mange andre nyttige oplysninger om biler, sikkerhedsudstyr og naturligvis rejser. Ferieservice tilbyder gode rejseoplysninger om landene i Europa. FDM fremhæver samtidig muligheden for at sende elektronisk post, hvis man har et spørgsmål, der ikke besvares på hjemmesiden. En brevkasse gør det muligt at stille spørgsmål til teknikere og jurister, og læse andres spørgsmål og de tilhørende svar.
Målgruppe: FDM-medlemmer. Hvis man ikke er medlem, får man kun et begrænset udbytte af denne hjemmeside.
Samlet vurdering: FDM har skabt en meget indholdsrig hjemmeside, der særlig i feriesæsonen er spændende og vedkommende læsning. Nytteværdien er meget høj; man kan diskutere med andre medlemmer i et diskussionsforum, og købe og sælge ting eller søge eller tilbyde et sommerhus på tilknyttede opslagstavler. Det positive indtryk afrundes af FDM-butikken, hvor man kan læse udførlige beskrivelser af udstyr, bøger og videoer, og bestille dem direkte over Internet - selv hvis man ikke er FDM-medlem. Enkelte kritikpunkter, specielt den manglende markering af kategorier, der er "spærrede" for ikke-medlemmer, kan dog ikke rokke ved det faktum, at FDM har skabt en fremragende hjemmeside.