Sikkerhed og computerspil er egentlig to ting, der passer rigtig dårligt sammen. For sikkerhed handler om at lukke huller, fjerne overflødige porte og begrænse programmernes mulighed for at få netadgang og ændre i systemets opsætning. Men onlinespil kræver ofte at porte bliver åbnet og udvidelser fra tredjeparter installeret, der kan kompromittere systemet - for slet ikke at tale om de mange uautoriserede cracks, hacks og mods til populære spil, der cirkulerer på nettet.
Derfor kan der være grund til at spørge, om en spilcomputer overhovedet kan være en sikker computer. Hos Symantec er svaret et entydigt »ja«. En ny sikkerhedspakke fra firmaet, Norton AntiVirus 2009 Gaming Edition, er specielt rettet mod spilfolket. Symantec erkender dermed også, at spillere har væsentligt anderledes behov end normale pc-brugere.
En af ændringerne i forhold til et almindeligt antivirus-program er, at den nye løsning har en »Gamer Mode«, hvor programmet udskyder opdateringer, advarsler og andre baggrundsaktiviteter. Denne modus starter automatisk, når computeren kører programmer i fuld skærm såsom computerspil eller film. Det skal forhindre, at sikkerhedsprogrammet sluger systemressourcer og båndbredde, der skal bruges til spillet.
Desuden er antivirus-løsningen indstillet til, at ressourcekrævende handlinger, såsom scanninger af systemet, først sker, når computeren er inaktiv. Ifølge softwareleverandørens egne oplysninger bruger programmet mindre end 6 MB hukommelse, føjer mindre end 1 sekund til opstartstiden og scanner i gennemsnit på under 35 sekunder.
»Spillere er en ekstremt krævende målgruppe, der simpelthen ikke vil tolerere, at noget i systemet stopper dem i deres spil,« siger Michael Skärbo, der er nordisk marketingschef hos Symantec.
Men et andet og noget mere alvorligt problem er den klassiske konflikt mellem sikkerhed og spillenes behov for online-tilslutning. Her er der mulighed for individuelt tilpassede sikkerheds-indstillinger, så man lempe beskyttelsen gradvist indtil spillene kører uden problemer.