Microsoft klar med ny og udvidet Office-pakke

Tirsdag blev Microsofts seneste version af Office-pakken lanceret over den ganske verden. Pakken har fået navnet Office 2003. Men skal man udnytte hele pakkens kraft, kræver det store investeringer.

"Microsofts mest omfattende produktlancering nogensinde, på en enkelt dag". Sådan udtrykte Bill Gates det, da han tirsdag præsenterede Microsoft Office System, den seneste - og hidtil mest ambitiøse - version af verdens mest udbredte kontorpakke. Den danske lancering foregik i Bella Center i København, med Bill Gates på storskærm via et live-link fra hovedbegivenheden i USA.

Office System er en omfattende suite af klientprogrammer og serverprodukter. Systemet består af ikke færre end 11 klientprodukter. Hertil kommer fire serverprodukter, der skal til, hvis man vil udnytte Office Systems fulde potentiale. Heriblandt Exchange Server, Sharepoint Portal Server og Live Communications Server, der alle bærer tilnavnet "2003".

Med Office System lægger Microsoft vægt på samarbejde og deling af information. Med et fuldt Office System bliver brugerne i stand til at oprette små virtuelle netværk på tværs af kontorer - eller på tværs af landegrænser - og samtidig dele både viden og dokumenter. Derigennem skal produktiviteten øges, og det er netop Microsofts budskab med den nye programfamile: Virksomheder, der benytter Office System, skal spare penge. Nyt software skal tjene sig selv ind - hurtigt.

Office-familien blev ved lejligheden udvidet med to helt nye programmer, nemlig Onenote og Infopath. Sidstnævnte er programmet der skal holde styr på den viden og de informationer, der gemmer sig i organisationen.

»Forestil dig, at Word kan give dig reel info om det, du skriver. Det kunne være en advokat som automatisk får den aktuelle lovsamling frem, når der skrives om et relateret emne i dokumentet,« forklarede Lone Lyth, der er produktchef for Office hos Microsoft Danmark. Og netop det scenarie er muligt med Infopath, der via direkte lænker ned i virksomhedernes intranet kan forsyne Office-programmernes opdaterede opgaveruder med aktuel og relevant information.

Det andet nye program, Onenote er en "digital notesblok", der skal gøre noter søgbare og organiserbare. Programmet er oprindeligt udviklet til Tablet PC'en, men kan også benyttes på almindelige computere. Onenote gør det muligt at forsyne alskens elektroniske dokumenter med notater, klip og billeder - og senere at søge i dem. Noterne kan man enten skrive med tastaturet, eller, hvis man benytter en Tablet PC, et skriveredskab. Desuden kan man indtale noter via en mikrofon.

Onenote sælges som et sælvstændigt produkt og er ikke inkluderet i selve Office-pakken. Infopath sælges også selvstændigt, men er inkluderet i den specielle Office Professional Edition, der ikke kan købes i almindelig handel, men kun i større volumen. Onenote og Infopath koster henholdsvis 2.099 kr. og 2.199 kr.

Den egentlige Office-pakke lanceres i hele seks forskellige versioner med variende indhold. Fra en basisversion der består af Word, Excel og Outlook til Office Professional Enterprise der også indeholder Powerpoint, Business Contact Manager, Publisher, Access og Infopath.

Alle programmer i Office System familien burde i skrivende stund være på hylderne i danske udgaver. Priserne starter ved 4.499 kr. for standardpakken, mens Professional Edition er prissat til 5.499 kr. Er man studerende eller underviser kan man købe en speciel udgave af Office til 1.199 kr. Student-udgaven indeholder Word, Excel, Outlook og Powerpoint og kan med én licens installeres på op til tre maskiner. Alle priser er inklusive moms.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil