Lyn forsinker TDCs sms-tjeneste

Et lynnedslag er den direkete årsag til langsommeligheden i TDCs sms-tjeneste. Lynet har også fået de samme sms'er til at blive sendt flere gange.

I forvejen er TDC ramt af driftsproblemer, der har skabt unødig ventetid for sim-registrering for 10.000 mobilkunder. De driftsforstyrrelser nåede knapt nok at blive fikset før TDC blev ramt af lynet.

I løbet af onsdag morgen og formiddag måtte TDCs kunder stadig lægge ryg til følgerne af et lynnedsalg, som dagen forinden havde lammet en server-station. Nogle sms'er er ikke nået frem, mens andre har modtaget den samme sms flere gange, erkender selskabet.

"Når en sms ikke når frem, bliver den gensendt efter et minut. Når den stadig ikke sin modtager, gensendes den med stigende intervaller. Først efter 72 timer opgiver systemet helt at nå sin modtager. I realiteten betyder det, at selvom der er netværksudfald, når stort set alle sms'er frem i sidste ende," fortæller Nicolaj Due, kommunikationsdirektør i TDC.

Han lover, at TDC ikke vil bonne brugerne for de ekstra sms'er:

"Vi kan love, at de ophobede sms'erne vil være fremme i løbet af eftermiddagen. Og selvom man har modtaget flere udgaver af den samme sms, skal man naturligvis kun betale for en," siger Nicolaj Due.

TDC vurderer, at der i perioden fra i aftes til i morges er sendt omkring 2 millioner sms'er fra TDC-mobiltelefoner. Omkring halvdelen af dem blev påvirket af forsinkelserne.

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse