Internettet opdeler befolkningen geografisk

Ny analyse stiller spørgsmålstegn ved, om brugerne er på nettet, fordi de bor i byen - eller om nettet er i byen, fordi det er der, brugerne er.

Dagbladet Børsen bruger i dag to hele sider på, at fortolke en analyse foretaget af Børsen Digital sammen med Center for Geoinformatik. Analysen bygger på tal fra Gallup og forsøger at kortlægge den danske befolknings internetvaner fordelt på geografisk placering.

Under overskriften 'internettet skævvrider Danmark' konkluderer avisen, at folk på landet ikke benytter internettet så meget, som folk i byen - ligesom ens beskæftigelse kan influere på, hvor meget man er online. En oplysning, der måske ikke kommer som den store overraskelse for ComONs velorienterede læsere...

Børsen lader direktør for it-analysefirmaet IDC, Per Andersen, fastslå følgende:
»Er man ansat i IBM, har man mere brug for internettet, end hvis man er landmand i Ribe".

Leder af Center for Internetforskning på Institut for Informations og Medievidenskab på Aarhus Universitet, professor dr. Phil Niles Ole Finnemann, uddyber:

»Analysen viser først og fremmest forskellen i behov for internet (...) Har man fysisk arbejde, har man ikke nær samme behov for nettet«.

Et af undersøgelsens hovedbudskaber er, at internetadgangen følger de unge og de kreative.

»Vi er ved at finde ud af, at Danmark består af to byer - hovedstaden og den østjyske millionby, som begynder ved Randers og slutter ved Kolding. Resten er bare opland, hvor vi tager ud, når vi skal i sommerhus«, siger Johan Peter Paludan fra Institut for Fremtidsforskning, der mener, at internettet dermed er med til at opdele den danske befolkning i to klasser; de, der er på nettet - og de, der ikke er.

Om tendensen til, at folk i provinsen ikke er så meget online, forklarer Sune Birk Olsen fra Geomatic:

»Det er generelt fremtrædende, at kommuner beliggende inden for- og i omegnen af en metropol er på forkant med udviklingen, mens kommuner i provinsen halter bagefter«.

Eksempelvis er 94 procent af borgerne i Allerød kommune på nettet mindst en gang om ugen, mens de samme tal for Langeland fortæller, at her er under halvdelen af borgerne (i gennemsnit) på nettet mindst en gang om ugen, viser Gallups tal.

Analysen drager ikke paralleller mellem internetbrug og livskvalitet og konkluderer heller ikke på, om de 'skævvredne' landboere har bedre eller ringere livskvalitet, end de metropoliserede borgere, der færdes mere hjemmevant på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere