Internettet opdeler befolkningen geografisk

Ny analyse stiller spørgsmålstegn ved, om brugerne er på nettet, fordi de bor i byen - eller om nettet er i byen, fordi det er der, brugerne er.

Dagbladet Børsen bruger i dag to hele sider på, at fortolke en analyse foretaget af Børsen Digital sammen med Center for Geoinformatik. Analysen bygger på tal fra Gallup og forsøger at kortlægge den danske befolknings internetvaner fordelt på geografisk placering.

Under overskriften 'internettet skævvrider Danmark' konkluderer avisen, at folk på landet ikke benytter internettet så meget, som folk i byen - ligesom ens beskæftigelse kan influere på, hvor meget man er online. En oplysning, der måske ikke kommer som den store overraskelse for ComONs velorienterede læsere...

Børsen lader direktør for it-analysefirmaet IDC, Per Andersen, fastslå følgende:
»Er man ansat i IBM, har man mere brug for internettet, end hvis man er landmand i Ribe".

Leder af Center for Internetforskning på Institut for Informations og Medievidenskab på Aarhus Universitet, professor dr. Phil Niles Ole Finnemann, uddyber:

»Analysen viser først og fremmest forskellen i behov for internet (...) Har man fysisk arbejde, har man ikke nær samme behov for nettet«.

Et af undersøgelsens hovedbudskaber er, at internetadgangen følger de unge og de kreative.

»Vi er ved at finde ud af, at Danmark består af to byer - hovedstaden og den østjyske millionby, som begynder ved Randers og slutter ved Kolding. Resten er bare opland, hvor vi tager ud, når vi skal i sommerhus«, siger Johan Peter Paludan fra Institut for Fremtidsforskning, der mener, at internettet dermed er med til at opdele den danske befolkning i to klasser; de, der er på nettet - og de, der ikke er.

Om tendensen til, at folk i provinsen ikke er så meget online, forklarer Sune Birk Olsen fra Geomatic:

»Det er generelt fremtrædende, at kommuner beliggende inden for- og i omegnen af en metropol er på forkant med udviklingen, mens kommuner i provinsen halter bagefter«.

Eksempelvis er 94 procent af borgerne i Allerød kommune på nettet mindst en gang om ugen, mens de samme tal for Langeland fortæller, at her er under halvdelen af borgerne (i gennemsnit) på nettet mindst en gang om ugen, viser Gallups tal.

Analysen drager ikke paralleller mellem internetbrug og livskvalitet og konkluderer heller ikke på, om de 'skævvredne' landboere har bedre eller ringere livskvalitet, end de metropoliserede borgere, der færdes mere hjemmevant på nettet.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS