Cykelsmed sætter strøm til nyt dansk elbil-eventyr

En lovende dansk el-bil-industri er i gang med at blomstre op: Den taiwanesiske batteri-koncern Amita vil lægge milliard-investeringer i Danmark. Foreløbigt har taiwaneserne skudt penge i to jyske iværksættere.

Positive Energies er det håbefulde navn på et nyt firma, som iværksætterne Brian Høehl og Lars Munksø står bag.

Firmaet skal producere batterier til elbiler og efter planen blive en dominerende spiller i fremtidens elbil-branche – en branche, hvor Danmark af flere grunde står godt rustet til at blive et af de fremmeste lande.
Elbil-drømmene er ikke ren hype: De høje mål har fået konkret og kontant indhold, skriver Børsen i dag, fordi det taiwanesiske selskab Amita - et datterselskab af giganten GP Batteries - har underskevet en aftale om at etablere en batterifabrik i Danmark.

Amitas direktør Jim Cherng forventer ifølge Børsen, at fabrikken skal producere 40.000 elbilbatterier om året, hvilket vil sikre en milliardomsætning for det danske selskab.

Positive Energies vil i modsætning til de fleste andre lignende projekter selv stå for ombygningen af eksisterende biler til el-drift. Det er meningen, at man skal kunne få sat lige den størrelse batteri i bilen, som man har brug for.
Det er kun fire år siden den danske batteriproducent Danionics måtte opgive produktionen herhjemme, men nu er tiderne anderledes, og både den stigende interesse for miljøvenlig energi og transport, beskatningsforhold og flere andre faktorer gør Danmark særligt velegnet til elbiler og tilhørende produktion, siger flere branchefolk.

Medstifter af Positive Energies Lars Munksø bekræfter overfor ComON, at taiwaneserne nu er blevet investorer i det danske iværksætterfirma.
De to jyske iværksættere har i forvejen opbygget en anseelig ekspertise på batterifronten ved at at bygge cykler med hjælpemotorer drevet af Lithium-batterier. Det førte til en god kontakt med Amita – og kontakten blev efterhånden så god, at parterne nu har valgt et samarbejde i den helt store stil.

Lars Munksø betegner overfor ComON sig selv som cykelsmed. Han startede med at skrue på cykler som seksårig, men i dag er det lidt mere avancerede sager, han sammen med sin makker roder med. Parret har blandt andet udviklet en Lotus Elise-baseret elbil med egne batterier – Lynx - som skulle kunne konkurrere med den mere kendte amerikanske elsportvogn Tesla.

Lars Munksø erkender, at el-biler i øjeblikket er genstand for en del hype. Men teknologien bliver hele tiden mere og mere moden.


”Lige som i computerverdenen sker der noget hele tiden. For nogle år siden var en harddisk på en gigabyte enormt stor, men se hvad vi har i dag. Også på batterifronten sker der noget –nærmest fra minut til minut,” siger han.

Både batteriernes holdbarhed totalt set og det antal genopladningscyklusser, de kan tåle, er ifølge den jyske cykelsmed og batteri-ekspert vokset enormt de seneste tre år.
Cycle-kapaciteten er flyttet fra omkring 3-500 genopladninger til i dag omkring 2500, og den totale levetid er udvidet fra et halvt til forventet ti år.

Den ekstra levetid betyder, at producenter og firmaer med interesser i elbiler vil kunne tilbyde forbrugerne en ny og mere omgængelig finansiering, som gør elbiler til en mere realistisk mulighed. Den del af elbil-eventyret har de to jyske cykelsmede også tænkt sig at være med i. I deres firma Mobilling, som blev stiftet tidligere i år, vil de leje elbiler ud til en beskeden leje.

”Man kan godt sige, at man lejer batterierne. De udgør hovedparten af elbilens pris, og det er tanken, at en tredjepart skal eje batterierne og hente fortjenesten på dem over langt sigt. Hen af vejen skal elbilerne nok blive konkurrencedygtige” lyder det fortrøstningsfuldt fra Lars Munksø.
 

Cykelsmedenes teknologiske fundament og den avancerede elektriske sportvogn kan blandt andet besigtes på denne hjemmeside.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job