Den amerikanske webblog Techcrunch har offentliggjort interne dokumenter fra Yahoo som viser at selskabet var parat til at betale 1,62 milliarder dollar eller mere end ni mia. kroner for internet-tjenesten Facebook i sommer.
Facebook beskriver sig selv som et socialt værktøj, hvor brugerne kan danne deres egne netværk med venner, kolleger og skolekammerater.
Dermed er Facebook et typisk eksempel på web 2.0-konceptet, som indebærer at det er brugerne selv, der skaber indholdet. Og Facebook har da også været en mulig opkøbskandidat lige siden starten.
I 2004 var Facebook lige ved at blive overtaget af Friendster for 10 millioner dollar, og siden har internet-giganterne nærmest stået i kø for at købe sig ind i selskabet.
Yahoo startede med at tilbyde 37,5 millioner dollar for 5 pct. af selskabet i starten af 2006, og i sommer forsøgte Yahoo så at købe hele Facebook for en milliard dollar.
De interne dokumenter viser at Yahoo har regnet sig frem til, at Facebook vil tjene en milliard dollar om året i 2015. I 2006 ventes indtjeningen at ligge på 50 millioner dollar. Yahoo forventer, at Facebook vil runde 48 millioner brugere i 2010.
Facebook afviste tilbuddet på 1 mia. dollar, men Yahoo var parat til at forhøje sit tilbud til 1,62 mia. dollar. Så langt kom det dog aldrig - forhandlingerne brød sammen. Det vides ikke, om Yahoo og Facebook har genoptaget forhandlingerne sidenhen.