Valgstrateg: Fremtidens valg vindes på nettet

Ifølge den amerikanske valgstrateg Joe Trippi ligger der et enormt potentiale og en række sikre valgsejre på internettet, hvis politikerne forstår at udnytte mediets muligheder.

Ifølge den amerikanske valgstrateg Joe Trippi, der var kampagneleder for Howard Dean, ligger der et enormt potentiale og en række sikre valgsejre på internettet, hvis politikerne ellers bare forstår at udnytte mediets muligheder. Det skriver kommunikationsforum.dk.

Joe Trippi var hovedarkitekten bag den elektroniske kampagne "Dean for America", hvor det lykkedes at samle over 50 mio dollars ind over nettet. Det er mere end nogen anden demokrat nogensinde har samlet ind. Samtidig lykkedes det at mobilisere mere end 640.000 aktivister, hvilket er den største vælgermobilisering siden Martin Luther King og borgerrettighedsdemonstrationerne i 1960'erne.

Joe Trippis forklaring på den voldsomme succes er, at vi er overgået fra informationsalderen til "empowerment-alderen", og at nettet giver borgerne netop de rette muligheder for at forholde sig selvstændigt til informationsstrømmen. Trippi mener, at politikerne bør gribe fat i folks entusiasme og forholde sig til deres vilje til at gøre noget i fællesskab.

Howard Deans kampagne har været en øjenåbner for folk, der arbejder med politisk kommunikation i USA, og den kan lære os, at vejen til politisk succes ikke nødvendigvis går gennem ligegyldigt tv, forsimplede budskaber og personlige smudshistorier.

Danmark halter bagefter
Den netbårne udvikling i politisk kommunikation kan udnyttes af den kloge strateg, men den sidste uges danske valgkamp viser med al ønskelig tydelighed, at der er lang vej igen.

V og K har lavet små valg-film på nettet og demonstrerer dermed en øget bevidsthed om mediets muligheder. Samtidig har mange af de danske partier i denne valgkamp udvidet deres online-mobilisering og giver dermed interesserede græsrødder mulighed for at deltage i valgkampen.

Men selv om vi er kommet langt, er der endnu langt til "empowerment" og respekt for borgerens frihed til selv at vælge sit informationsflow.

I ComON i dag kritiserer den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen de danske partier, fordi de ikke formår at udnytte det faktum, at mange mennesker aktivt søger information.

»Ingen af de danske partier har med succes forberedt en kommunikations-strategi for søgemaskinerne. Der er tilsyneladende ingen som har tænkt på, hvordan vælgerne skal finde informationer hos dem. Personligt synes jeg, det er en smule paradoksalt, at partierne ikke kan finde ud af at integrere sig med nettet,« siger han til ComON.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere