Den euforiske stemning i internet-branchen blev omkring årtusindskiftet afløst af tømmermænd, som endnu ikke har lagt sig. I Danmark har Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) påtaget sig den utaknemmelige opgave at holde netbranchens fane højt - i en tid, hvor e-handel næsten er et fy-ord.
Efter nytår har FDIH taget tilløb til et nyt forsøg på at bryde den pessimistiske stemning ved at sprede budskabet om, at rygtet om net-handlens død faktisk er stærkt overdrevet. Det går i virkeligheden meget godt - men mest for de gamle virksomheder, som går mere stille med dørene end de nye, unge og nu stort set uddøde dotcom-spirer.
»Hvor traditionelle markeder havde og har det svært, boomer det næsten i sammenligning på Internettet. Tocifrede vækstrater er ikke ualmindelige. Så det kommercielle internet er en succes! Det er bare ikke gået helt efter guruernes forudsigelser! Det er de etablerede virksomheder med ofte traditionelle løsninger så som banker, ejendomsmæglere, rejsebranchen, FDB osv. der tjener pengene. Og disse virksomheder har ikke de samme behov for at profilere denne del af deres forretning,« påpeper FDIH's formand Gert Birnbacher.
Han indrømmer, at nettet er blevet oversolgt kraftigt i de forgange år - og nu betaler branchen prisen for sit overmod.
»Internetrevolutionen var et mediestunt som blev pustet op i 1998 og 1999, hvor internetguruer nærmest kunne gå på vandet og den nye økonomi som blev indvarslet var uden kriser. Det var lige så urealistisk som de skandalehistorier og den negative omtale, der fulgte efter dot com boblen. Sandheden er, at den kommercielle brug af internettet i Danmark hele tiden har været i konstant positiv udvikling,« siger Gert Birnbacher.
Det glade budskab skal spredes gennem en række arrangementer, som foreningen vil holde i det kommende år med fokus på restaurationsbranchen, banksektoren, nye medier og rejsebranchen.