I de seneste år er brugen af mobilt data eksploderet, og mere end halvdelen af danskerne bruger i dag mobilt data via mobilen eller regner med, at de vil gøre det i 2010. Men det kan hurtigt blive en rigtig dyr fornøjelse. En ny undersøgelse fra Telia viser, at hele 67 pct. ikke ved, hvad det koster at bruge de forskellige funktioner, og ca. 40 pct. har oplevet at få en højere regning end forventet.
”Undersøgelsen har meget tydeligt bekræftet vores bange anelser. Vi lavede undersøgelsen for at få identificeret problemets størrelse, og på baggrund af resultaterne iværksætter vi nu en række tiltag, som skal beskytte kunderne mod chokregninger. 48 pct. har ikke overblik over deres forbrug af mobilt data, og mere end halvdelen ved ikke, hvordan de kan undgå chokregninger,” siger Peter Krogsgaard, salgs- og marketingdirektør i Telias mobilforretning.
Teleselskabet tager fat på problemet med en række nye initiativer, som dog ikke er helt frivillige – fra den 1. marts har EU indført et loft over, hvor stor dataregningen må blive i udlandet. Kunderne skal selv melde sig til denne service, men fra den 1. juli bliver loftet automatisk sat til 450 kr. for alle dem, der endnu ikke har meldt sig til.
”Kunden skal blot ringe eller sende en e-mail til kundeservice og blive tilmeldt datakontrol/datagrænsetjeneste for udlandet. Når man har brugt 80 pct. (360 kr.), modtager man en sms som advarsel. Ved 100 pct. forbrug (450 kr.) spærres der automatisk for data i udlandet for at beskytte kunden mod chokregninger. Ønsker man fortsat at bruge data udover de 450 kr., skal man kontakte kundeservice,” fortæller Telia.
Udover denne ordning, som teleselskaberne altså er forpligtet til at indføre, har Telia valgt at indføre en ordning, hvor kunderne får et loft på 30 kr. pr. dag på deres dataforbrug i Danmark. Denne kampagne kører foreløbigt frem til sommer.
”Gennemsigtighed er så vigtigt på dette område, fordi mange oplever chokregninger. Andre er tøvende med at udnytte mulighederne med mobilt data, fordi de er usikre på, hvad det rent faktisk koster. Hvis kunderne bruger de nye tiltag, er de sikre på aldrig at få uforudsete høje regninger for mobilt data, og hvis kunderne også benytter Telias Forbrugskontrol, kan de helt selv fastsætte et loft for deres generelle forbrug af tale, sms, mms og data,” siger Peter Krogsgaard.