Sun pressede citronen - IBM trækker tilbud tilbage

Sun forsøgte lidt for ihærdigt at få flere fordele ud af IBMs tilbud om overtagelse, og nu er IBM ikke længere interesseret i en handel.

Sun synes nu at være i samme situation som Yahoo, der sidste år forsøgte at presse Microsoft til et hæve prisen på et købstilbud, men endte med at blive forladt af bejleren og selv stå tilbage som den forsmåede part.

IBMs tilbud på syv milliarder dollars - der ligger væsentlig over markedsværdien på Suns aktier - er ifølge New York Times ikke i sig selv anstødstenen i den nu kiksede handel.

Avisen citerer kilder tæt på processen for at sige, at det var Suns mange forsøg på at stille allehånde krav til IBM, der fik modparten til at køre træt. Kravene omfattede blandt andet bonusordninger til Suns topfolk og tilsvarende detaljer.

En anden væsentlig faktor var, mener New York Times, at konkurrencemyndighedernes krav til et fusioneret Sun-IBM ville kunne blive ret omfattende:

Hvis overtagelsen var lykkedes, ville IBM blive den dominerende leverandør af unix-servere og mainframes - langt foran hardware ærkerivalen HP.

At handlen nu er faldet til jorden sætter Sun i en uheldig situationen. Selskabet har haft svært ved at klare sig, og har angiveligt brugt mange måneder på at bringe en bejler i stilling.

Men hos IBM blev et enormt hold på 100 advokater og eksperter sat til at gennemgå alle detaljer i Suns regnskaber og løbende forretninger - den såkaldte due dilligence-process - og hvad de meldte tilbage var åbenbart ikke i særlig god overensstemmelse med IBMs oprindeligt favorable bud på Sun.

Beslutningen om at trække tilbudet tilbage blev truffet i går i IBMs bestyrelse, skriver New York Times.

Hvor vidt det nu er endegyldigt slut med forhandlinger mellem parterne - eller IBMs dramatiske skridt blot er forhandlingstaktik, står hen i det uvisse. Ifølge en kilde tæt på processen er der "store mængder testeron" involveret i magtkampen mellem de to parter.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job