Cebit: Dansk Bluetooth-headset med display

Et Bluetooth-headset med display og et til almindelige batterier skal være med til at fastholde danske GN Netcoms knap 40 procent af et marked i kraftig vækst.

Behold telefonen i lommen, men kast blot et blik på bluetooth-headsettet ind det sættes til øret og opkaldet besvares. Det bliver realiteten med danske GN Netcoms nye Jabra BT800 Bluetooth-headset med display, som bliver vist frem på den igangværende Cebit-messe, men først kommer på gaden senere på året.

"Med Bluetooth er det ofte nu kun headsettet, der ligger fremme, mens telefonen blot fungerer som "serveren" i baggrunden, og derfor synes vi det kunne være interessant at lave et headset med display," forklarer Morten Steen-Jørgensen, vicedirektør i GN Netcom med ansvar for den mobile division til IT-avisen ComON.

Headsettet er også i stand til at modtage sms'er, men det er stadig kun ganske få telefonmodeller, der understøtter denne feature.

Antallet af solgte Bluetooth-headset er på verdensplan vokset fra 700.000 enheder i 2002 til mellem 3 og 3,3 millioner enheder sidste år. Morten Steen-Jørgensen forventer at markedet vil vokse til mellem 6 og 8 millioner enheder i 2004.

"Det er vores ambition at fastholde vores markedsandel på 40 procent i det her hastigt voksende marked, og det kan kun ske ved at være innovative," siger Morten Steen-Jørgensen.

Sammen med BT-800 præsenterer firmaet også fire andre Bluetooth-nyheder på Cebit. Den første er en speakerphone som kan bruges både på kontoret og i bilen, i det den får strøm fra et almindeligt batteri og ikke fra cigarettænderen i bilen. Den anden nyhed er et nyt headset med ledning. Begge disse produkter er på gaden nu til henholdsvis omkring 1100 og 275 kroner.

Den tredje nyhed fra firmaet er et Bluetooth-headset målrettet til unge og andre med en lille pengepung. De små batterier er ofte det der er med til at gøre Bluetooth-headsets dyre. For at holde prisen nede er det nye Jabra BT-110 headset derfor udstyret med plads til et almindeligt AAA-batteri, der giver op til 15 timers taletid. Det er omtrent det dobbelte af almindelige Bluetooth-headsets. Samtidig vejer headsettet kun 26 gram med batteri. Det er et par gram mere end et gennemsnitligt headset.

"Vi tror på, at Bluetooth-markedet nu er blevet så modent, at der er plads til segmentering. Med det her headset begynder Bluetooth at komme så langt ned i pris, at også unge og folk, der ikke bruger headsettet hver dag kan være med," siger Morten Steen-Jørgensen.

Det fjerde nye produkt er efterfølgeren til firmaets Jabra BT-200 headset. Et par gram i vægt og et par millimeter i tykkelse er blevet barberet af ligesom lyden er blevet forbedret i det nye Jabra BT-500 headset.

BT-110 og BT-500 vil være på gaden i starten af tredje kvartal sammen med BT-800. Priserne holder GN Netcom stadig tæt til kroppen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly