Topchef Matti Alahuhtas fra verdens største mobilproducent, finske Nokia, har ikke meget tilovers for de asiatiske mobilproducenters fremmarch på verdensmarkedet. Han mener ganske enkelt at Nokia er usårlig - en rolle som firmaet har haft siden det i efteråret 1998 blev nummer et på mobilmarkedet.
»Da besluttede vi, at hvis vi hele tiden har de bedste produkter, det bedste brand og den bedste distribution, så vil det give vores forretning den nødvendige overlevelsesevne,« siger Matti Alahuhtas til Børsen.
Koreanske Samsung stormer frem og indtager i dag tredjepladsen på verdensmarkedet for mobiltelefoner, med en markedsandel på 10,5 procent i første kvartal i år. Til sammenligning ligger Nokia suverænt i spidsen, i det mere end hver tredje mobiltelefon, der sælges i verden i dag, hedder Nokia.
Flere analytikere har peget på, at de asiatiske selskaber med Samsung i spidsen er foran Nokia med hensyn til kameratelefoner, men også det tager Matti Alahuhtas helt roligt.
»Jeg mener overhovedet ikke, at Samsung har større erfaring end vi. Desuden er vores relative markedsandel meget højere. Så vi har virkelig en god startposition for fremtiden,« siger Matti Alahuhtas.