Fremover får borgerne mulighed for at chatte direkte med ansatte i det offentlige over nettet. Statens Oplysning har som de første indført det nye værktøj, e-dialog, der skal gøre den digitale kommunikation lige så hurtig og effektiv som telefonbetjeningen. I modsætning til e-mails, hvor kan gå adskillige timer eller dage inden der kommer et svar, giver den nye chat-funktion en direkte dialog med medarbejderen i Statens Oplysning.
»E-mail svarer vi i dag på inden for 24 timer, med tiden vil det opleves som dårligere service til borgerne, dels fordi der ikke er on-line dialog om problemet, dels fordi dialogen er splittet op i flere tempi og derfor ikke opleves som sammenhængende. E-dialogen derimod, har de samme kvaliteter som telefonsamtalen,« siger Hugo Prestegaard, kontorchef i IT- og Telestyrelsen.
Han forventer at internet-chat vil afløse e-mails som det mest populære middel til at kontakte det offentlige på nettet.
»I Norge, på hjemmesiden www.norge.no har de haft e-dialog (nettprat) siden 2002, og der går udviklingen i retning af færre e-mails og flere e-dialoger. I år er forventningen, at der kommer ca. 8.000 e-dialoger og knap 5.000 e-mails i 2006,« siger Hugo Prestegaard.