Chat med det offentlige

En ny chatløsning skal give hurtigere og mere effektiv digital kommunikation med det offentlige.

Fremover får borgerne mulighed for at chatte direkte med ansatte i det offentlige over nettet. Statens Oplysning har som de første indført det nye værktøj, e-dialog, der skal gøre den digitale kommunikation lige så hurtig og effektiv som telefonbetjeningen. I modsætning til e-mails, hvor kan gå adskillige timer eller dage inden der kommer et svar, giver den nye chat-funktion en direkte dialog med medarbejderen i Statens Oplysning.

»E-mail svarer vi i dag på inden for 24 timer, med tiden vil det opleves som dårligere service til borgerne, dels fordi der ikke er on-line dialog om problemet, dels fordi dialogen er splittet op i flere tempi og derfor ikke opleves som sammenhængende. E-dialogen derimod, har de samme kvaliteter som telefonsamtalen,« siger Hugo Prestegaard, kontorchef i IT- og Telestyrelsen.

Han forventer at internet-chat vil afløse e-mails som det mest populære middel til at kontakte det offentlige på nettet.

»I Norge, på hjemmesiden www.norge.no har de haft e-dialog (nettprat) siden 2002, og der går udviklingen i retning af færre e-mails og flere e-dialoger. I år er forventningen, at der kommer ca. 8.000 e-dialoger og knap 5.000 e-mails i 2006,« siger Hugo Prestegaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere