E-handlen venter stadig på sit egentlige gennembrud hos forbrugerne. Men blandt virksomhederne er der en hurtigt voksende skare, der benytter sig af e-handel for at forbedre deres fortjeneste, opnå bedre kvalitet og foretage mere effektive indkøb.
Printoffer.com er et hurtigt voksende auktionssted på Nettet for indkøb af tryksager. Her kan danske og svenske reklamebureauer og virksomheder lægge
deres tilbudsforespørgsler ud og få svar fra flere end 160 tilsluttede trykkerier fra hele Norden. Tjenesten udvider nu til Tyskland og England.
- Vi har mange eksempler, der viser, hvad en køber kan tjene, fortæller Björn Kronvall. For købere er det helt gratis at lægge tilbudsforespørgsler ud på web-stedet, men trykkerierne betaler en fast årsafgift på 12.000 kr.
- Problemet er, at køberne synes, at det lyder for godt til at være sandt, siger Björn Kronvall. Det tager tid at forstå alle de muligheder, som den nye Internet-økonomi rummer.
- Når køberen i stedet lægger sin tilbudsforespørgsel ud på nettet, bliver den synlig for hundredvis af trykkerier over hele Norden, siger Björn Kronvall.
Den nye e-handel kan betyde en direkte resultatsforbedring for f.eks. reklamebureauer og andre store indkøbere af tryksager. Rundt regnet består ca. 25 procent af et reklamebureaus omsætning af indkøb af tryksager. Ved
at halvere omkostningerne på tryksager kan et bureau forøge sin fortjeneste med 12 procent af omsætningen.
Priontoffer.com regner med en volumen på ca. 3.000 forespørgsler fra det danske og svenske marked i år. En stor volumen lokker mange trykkerier til, og det er vigtigt, hvis køberne skal have mange gode svar på deres
forespørgsler.
- Fra den 21. februar vil Printoffer.com også være at finde på tysk og engelsk. Det betyder, at køberne kan indhente tilbud fra endnu flere konkurrencedygtige trykkerier, siger Björn Kronvall til slut.