Forbrugerombudsmanden skruer nu bissen på overfor de danske virksomheder, som spammer kunder med ulovlige mails og sms'er. Efter i foråret at have vundet Danmarks første spam-sag, er ombudsmanden nu klar til yderligere kamp.
Således overvejer Forbrugerombudsmanden at politianmelde ti virksomheder for at spamme kunder, ligesom institutionen forbereder en række sager mod virksomheder i Sø- og Handelsretten.
Endelig er Forbrugerombudsmanden også påvej i retten mod teleselskabet Debitel, som ombudsmanden vil have idømt en millionbøde for at have sendt spam til mere end 50.000 kunder.
»Vi har givet bekæmpelsen af spam en høj prioritet. Det er et belastende problem for mange erhvervsdrivende og forbrugere. Derfor er det vigtigt, at vi griber ind og signalerer, at vi ikke vil acceptere, at virksomheder udsender den ulovlige spam,« siger jurist Jane Frederikke Land fra Forbrugerombudsmanden til Berlingske Tidende.
Forbrugerombudsmanden regner med at politianmelde endnu flere virksomheder i det kommende år.