Dyr start for Happii

Det første år for Proshop og Elbodans fælles onlinesatsning, Happii, kostede seks millioner kroner. Egenkapitalen er tabt, men Elbodan står klar med nye millioner.

Happiis første fem måneder siden starten i august 2007 har kostet ejerne mindst seks millioner kroner. Introduktion af onlinebutikken Happii sendte Proshop ud i underskud og brændte egenkapitalen op. 2007-resultatet før skat blev på minus 6,4 millioner kroner og sendte egenkapitalen ned på minus 3,7 millioner kroner.

»Der er ingen dårlige undskyldninger for, hvorfor vi har lavet et hul i jorden,« siger direktør Poul Thyregod om Happiis første år.

Direktøren forklarer, at han har brugt en masse penge på at starte Happii-konceptet op med tv-reklamer, der skulle slå Happii-navnet fast og slagtilbud, der blev solgt uden fortjeneste. Dertil kommer ny software til over en million kroner til at håndtere virksomhedens back-end.

Men fremtiden ser positiv ud. Poul Thyregod lover, at 2008 vil sende Proshop/Happii tilbage i plus, blandt andet med et reklamebudget, der er tilpasset selskabets indtægter.

»I år får vi plus på bundlinjen. Indtil videre har vi et plus på én million kroner,« siger Poul Thyregod.

Han oplyser, at det netop offentliggjorte årsregnskab er et signal til leverandører og kunderne om, at Proshop/Happii har penge nok, på trods af den forsvundne egenkapital. I en garantierklæring lover Proshops moderselskab at stille »nødvendige kreditfaciliteter til rådighed«, eventuelt som ansvarlig kapital.

»Jeg har selv bedt om, at garantierklæringen kommer til at stå lidt kraftigere end det plejer at stå i et regnskab,« siger Poul Thyregod.

Han solgte i maj 2007 to tredjedele af Proshop til Elbodan og ejer stadig den sidste tredjedel af Proshop. Poul Thyregod vil ikke oplyse Proshop/Happiis 2007-omsætning.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil