De danske internetudbydere har gennem det fælles samarbejde i ISP Sikkerhedsforum lanceret et adfærdskodeks mod spam, som pålægger udbyderne at sørge for central blokering af spam og smide kunder ud, der sender spam til andre på nettet. Internet-udbyderne forventer at initiativet vil medføre en nedbringelse af mængden af spam i danskernes indbakker.
Med det nye adfærdskodeks forpligtes internet-udbyderne blandt andet til at implementere eller tilbyde deres privatkunder intelligente, centrale spamfiltre. På selskabernes hjemmeside skal de oplyse, om filtret er slået til som standard, hvorvidt der er flere niveauer for aktivering af filteret og om kunderne selv kan aktive eller deaktivere beskyttelsen.
Internet-udbyderne skal også på deres hjemmesider henvise til relevante steder på internettet, hvor den enkelte bruger kan finde information om hvorledes man kan sikre sig mod spam.
Desuden skal der udarbejdes instrukser til medarbejderne om, hvordan de skal håndtere spam-sager, og udbyderne skal sikre, at deres abonnementsvilkår er udformet, så det er muligt at reagere overfor kunder, der udsender spam.
Der skal samtidig etableres et kontaktnetværk til håndtering af spam-sager, og udbyderne forpligter sig til at behandle henvendelser om spam.
Medlemmerne i ISP Sikkerhedsforum er A+, DK-Cert, Cybercity, Dansk Bredbånd, Sonofon, TDC, Tele2, Telia og Webpartner.
Forpligtelserne i kodeksen skal være implementeret senest 1. januar 2006.