6-årig brugte 10.000 kr. i App Store på 26 minutter

Dansk mor forærede sin søn en iPod Touch ? og fik kæmperegning fra Apple.

Anja Rossel forærede for nylig sin seks-årige søn en iPod Touch. Kort efter modtog hun en regning på 10.000 kroner for sønnens køb i iTunes. Knægten havde købt spil-points til nogle børnespil, og gjort det så flittigt, at regningen nåede de 10.000 kroner i løbet af kun 26 minutter. Det fortæller Berlingske Tidende i dag.

Moderen forsøgte at klage sin nød til firmaet, men kunne i første omgang ikke finde noget telefonnummer til Apple. Først da hun henvendte sig til forhandleren, fik hun oplyst et telefonnummer. Efter at kontakten var blevet etableret, og hun havde fremsendt en email til rette vedkommende, valgte Apple at annullere den omfangsrige iTunes-regning.

Forklaringen på den hurtigtsvulmende regning var ifølge Berlingske Tidende, at Anja Rossel havde sat sin iTunes-konto til at tillade in-app-køb, hvor man ikke skal genindtaste brugernavn og adgangskode.

Det udnyttede sønnike, da han skulle have nye forsyninger af ”Smurfberries” og ”Megapoint” til sine spil. Han klikkede blot OK til købtstilbudet og troede, at optankningen var en del af spillet. Af de 17 fakturaer, der dumpede ind ad brevsprækken et par dage efter, fremgik det, at det spilglade barn havde handlet for 10.000 kroner på kun 26 minutter.

Anja Rossel fortæller til Berlingske, at hun ikke havde forventet at få regningen annulleret, eftersom der står på fakturaerne, at købene er bindene.

”Jeg mødte stor forståelse fra både spiludviklerne og hos iTunes. Men de understregede også over for mig, at det var en engangs-forestilling, og at jeg skulle passe mere på i fremtiden,” fortæller hun til avisen.

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S