De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at 29 pct. af forbrugerne er utrygge ved sikkerheden i forbindelse med betaling via nettet. Det skyldes manglende viden om betalingsmetoderne hos forbrugerne, mener e-mærket, som hamrer en pæl gennem myten om, at forudbetaling skulle være mere sikkert end Dankort-betaling.
»Forudbetaling er en hæmsko for den danske e-handelsudvikling, fordi forbrugerne bliver taberne, hvis netbutikken svindler. Derfor kan vi kun anbefale, at forbrugerne kun handler i netbutikker, som har e-mærket eller godtager Dankort-betaling,« siger e-mærkets direktør, Lars Schmidt Larsen.
Han advarer direkte kunderne og netbutikkerne mod at bruge forudbetaling ved nethandel. Faktisk går e-mærket længere end hvad loven foreskriver, idet det ikke er tilladt for de netbutikker, som har e-mærket, at bruge forudbetaling overhovedet. Mærkningsordningen varetages af E-handelsfonden med støtte fra en række organisationer og Videnskabsministeriet.
Hos Forbrugerrådet kender man eksempler på, at forbrugere er kommet i klemme, fordi de har betalt for varerne forud. Selvom forudbetaling på ingen måde er ulovlig, så advarer Anette Høyrup, jurist hos Forbrugerrådet, forbrugerne om at bruge denne betalingsform på internet.
»Forudbetaling stiller forbrugerne meget dårligt, hvis de udsættes for svindel eller netbutikken går konkurs. Forbrugerne kan blive tvunget til at gå rettens vej, hvis netbutikken ikke frivilligt tilbagebetaler pengene. Det er dog de færreste forbrugere, der går rettens vej, fordi sagsomkostningerne sjældent står mål med varens pris,« siger Anette Høyrup.
Forbrugerrådet anbefaler, at forbrugerne bruger Dankortet, når de handler på nettet. Dankortbetaling er også forudbetaling, men til forskel fra kontanter, checks og almindelige bankoverførsler, kan forbrugerne få deres pengeinstitut til at tilbageføre pengene, hvis varen ikke kommer. Hvis der derimod er betalt med bankoverførsler via homebanking, så er forbrugeren ikke dækket af Dankort-beskyttelsen.