Danske virksomheder kan miste .eu-domæner

Når danske virksomheder skal ansøge om et .eu-domæne, kan en lille fejl i ansøgningen betyde, at ansøgningen bliver kasseret, og domænenavnet går til en konkurrent.

Mange tusinde danske virksomheder står på venteliste til fordelingen af de nye .eu-domæner, der starter den 7. december. Men små fejl i ansøgningerne kan betyde, at domæne-rettighederne går til en konkurrent, og at de danske virksomheder dermed bliver berøvet muligheden for at forsvare deres varemærkerettigheder i Europa.

»Vi har aldrig været med i et set-up, der er så kompliceret. Virksomheder i 30 lande kæmper om et domæne, og har man lavet en lille fejl i ansøgningen, ryger man helt ud af ventelisten. Dermed mister man muligheden for at få domænet, selv om man er berettiget til det,« siger administrerende direktør i Speednames, Mogens Nielsen, til Erhvervsbladet.

Et af problemerne er, at der kan være flere virksomheder i forskellige lande, der alle mener, at de har krav på domænerne.

»Man køber en lodseddel, men kan man dokumentere sin ret til et domæne, har man en fair mulighed for at få det. Men ingen kan garantere det, fordi det er varemærkerettigheder på tværs af landegrænser, og der kan sidde virksomheder i flere lande med rettigheder til de samme navne,« siger Stefan Nielsen fra domænefirmaet Zitcom.

Processen forløber, så det fra den 7. december kun er offentlige myndigheder og virksomheder med registrerede varemærker, der kan ansøge om et domæne. Efter to måneder åbnes der op for, at virksomheder kan søge om selskabsnavne og uregistrerede varemærker. Og to måneder senere kommer tredje fase, hvor alle interesserede kan ansøge.

Ansøgere i første fase skal kunne dokumentere, at de har rettighederne til et givent domæne, og hvis der er flere ansøgere med rettigheder til det samme domæne, tildeles det efter først- til-mølle-princippet. Derfor opfordrer advokat Peter Lind fra it-advokatfirmaet Bender Von Haller Dragsted til, at danske virksomheder ansøger om et .eu-domæne så hurtigt som muligt.

»I første runde tildeles domænerne udelukkende til virksomheder, der kan dokumentere deres rettigheder til et navn. Er et domæne røget til anden side i første runde, bliver det meget svært at få fat i det efterfølgende,« siger han.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S