Siden koncernchef Henning Dyremose trak sig fra posten, har den nye mand i sædet hos TDC brugt tiden på at sætte sig ind i sin nye organisation, men i går tog Jens Alder bladet fra munden.
Det foregik ved et arrangement for den danske presse, hvor Alder blandt andet brugte kræfter på at fremhæve det positive ved, at TDC nu overvejende er ejet af fem kapitalfonde.
Kritiske røster har ellers tidligere omtalt kapitalfondenes køb som en oplagt mulighed for at malke den gamle monopolvirksomhed for aktiviteter.
Jens Alder mener derimod, at kapitalfondenes klare mål om at sælge TDC inden for en periode på fem til syv år vil gavne TDC. Hvis målet er hurtigt salg med fortjeneste, forventer Adler, at der på kort sigt kommer maksimal fokus på at bringe gælden ned.
Hvis TDC skal fremstå stærkest ved en mulig overtagelse, kræver det også, at firmaet hurtigst muligt sætter gang i udviklingen af innovative produkter. Den udsigt passer den nye koncernchef, der glæder sig til at efterkomme, at danskerne - ifølge ham - meget snart vil efterspørge tre ting i forhold til kommunikation: Frit valg af enhed (mobiltelefon, pda, osv.), trådløse teknologier og muligheden for at logge på overalt.
Aktieanalytiker Holger Smitt fra Sydbank afviser ikke Alders teori.
»Kapitalfondenes strategi er meget klar. På kort sigt gælder det om at bringe værdierne op til overfladen. Det betyder blandt andet, at udenlandske aktiviteter i øjeblikket er ved at blive solgt fra. Andre selskaber beholdes med henblik på at gøre dem endnu mere attraktive. Dansk/schweiziske Alder er for eksempel godt klædt på til at maksimere TDCs aktiviteter i schweisiske Sunrise.«
»På længere sigt drejer det sig om at styrke de nordiske kernekompetencer. I forhold til det kan man ikke afvise, at TDC vil opkøbe andre firmaer. TDC befinder sig på et marked, der udvikler sig meget hurtigt, så det er svært at se mange år ud i fremtiden. Men det er bestemt ikke utænkeligt, at fondene kan få et ganske fornuftigt afkast,« siger aktieanalytiker Holger Smitt fra Sydbank til ComON.
»De er tvunget til at satse innovativt, ellers løber konkurrenterne simpelthen fra dem, og så forsvinder deres investering stille og roligt.«