Bredbåndsselskabet Stofa har betalt en bøde på 100.000 kr. for ikke at have givet tilstrækkelige prisoplysninger på hjemmesiden stofa.dk.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden, som sørger for at holde øje med, at firmaer lever op til den danske forbrugerlovgivning.
Stofa havde ikke - som markedsføringsloven kræver - oplyst mindsteprisen ved en bindingsperiode.
Bødens størrelse er fastsat efter en vurdering af, hvor meget selskabet havde tjent på markedsføringen, samt hvad markedsføringen havde kostet. Bøden bliver udstedt af politiet, mens Forbrugerombudsmanden fungerer som en form for anklagemyndighed.
Stofa er blot ét af otte bredbåndsselskaber, der er anklaget for at have overtrådt markedsføringsloven.
Stofa havde andre steder på selsskabets hjemmeside oplyst mindsteafgiften, og det mildnede straffen. Samtidig var det et plus, at Stofa rettede fejlen, så snart Forbrugerombudsmanden kritiserede firmaets metode.
Det var sidste forår, at Stofa sammen med syv andre bredbåndsudbydere blev politianmeldt for overtrædelse af markedsføringslovens § 13, der handler om pligten til at oplyse mindsteudgift.
Fire selskaber, Telmore, Fullrate, Dansk Bredbånd og det nordjyske Bredbånd Nord, har allerede fået bøder.
Tre andre selskaber, Telenor med Tele2 og Cybercity, Dansk Net og Onfone har endnu ikke fået afsluttet deres sager.
Det er de enkelte politikredse, hvor firmaerne hører til, der behandler sagerne. Derfor er det forskelligt, hvor lang tid en sag kan køre, før en eventuel bøde bliver udstedt.