Google har haft utrolig svært ved at lancere tjenester, der formår at skumme den sociale fløde, hvor venner deler tanker og oplevelser på internettet. Nu har søgegiganten lanceret tjenesten Hotpot på dansk og 37 andre lokale sprog.
Hotpot gør det muligt at dele oplevelser med venner, der også er tilmeldt Hotpot. Hvis man kunne lide maden i en restaurant, kan man skrive det i Hotpot. Anmeldelsen bliver så synlig for de af ens venner, der også er på Hotpot. Idéen er, at folk, som søger en god restaurant, nemt kan finde venners foretrukne steder.
Fremmede kan også se dine Hotpot-tips via den almindelige søgemaskine. Du vælger selv det navn, der vil fremgå på internettet. På den måde forsøger Google at flette deres sociale tjeneste sammen med det store vide web.
Google har desuden tilføjet en ny funktion til geo-lokations-tjenesten Latitude, så man kan tjekke ind på specifikke steder. Dermed minder Google Latitude nu i højere grad om Foursquare, Gowalla og Facebook Places.
Google håber ligesom de øvrige geo-lokationstjenester, at mobil-søgning for fremtiden kan blive til en guldgrube. En mulighed er, at hvis en person stiller sig ved Kongens Nytorv og søger på restaurant, så kan D'Angleterre for eksempel betale for at få vist en reklame. Samtidig kan brugeren se andres anmeldelser af restauranten.
Søgegiganten har haft svært ved at opnå samme succes som Facebook med sociale netværk. Sidste års lancering af Buzz, en pendant til Facebook-væggen, var en fiasko, som ikke blev mindre af, at Google lavede en privacy-brøler, hvor de automatisk tilføjede venner til ens Buzz-profil.
Også Google Wave, der var et samarbejds-værktøj, endte som en fiasko og er på vej til at blive lukket ned.