Koks med heavy-rocken får Billetlugen til at outsource

Tusindvis af danske AC/DC-fans kunne ikke få billetter, da deres yndlingsmetalorkester efter 12 års pause kom til landet. Miseren skyldes en banal fejl-opsætning af en firewall hos Billetlugen, og nu får sagen konsekvenser.

"Fuck Billetlugen", "Jeg Hader Billetlugen," og "Nu må Billetlugen tage sig sammen" er kun tre eksempler på Facebook-grupper, der er opstået efter den 17. december - datoen, hvor billetter til rockgruppen AC/DCs koncert i Parken til sommer blev sat til salg. I alt findes der i skrivende stund 26 hadegrupper med budskaber som førnævnte på Facebook.

Årsagen til den højrøstede utilfredshed blandt de ellers så frimodige metal-fans skal findes i en firewall opstillet hos Billetlugen A/S.

Mange af metalgruppens trofaste tilhængere var i den uheldige situation, at de trods vedvarende og ihærdige forsøg på at købe billetter konstant blev afvist hos Billetlugen.

Selskabet bag Billetlugen har ellers investeret et betragteligt to-cifret million-beløb i udstyr med load ballancing, der nok skulle kunne tåle de over 100.000 samtidige brugere, som stærkstrøms-koncerten medførte, uden at gå i selvsving.

At systemet alligevel gik i knæ, skyldes en banal fejl i Billetluges netværk, nærmere betegnet i opsætningen af føromtalte firewall. Det oplyser Billetlugens direktør Jeppe Jensen til ComON.

»Det er to år siden, vi sidst har haft den slags problemer, og vi har gjort en stor indsat med udbygning af systemet for at sikre, at det kunne klare store belastninger. Derfor er det meget utilfredsstillende, når det her sker,« siger han.

Jeppe Jensen forklarer, at man først antog, at Billetlugen var udsat for et DDOS-angreb, fordi systemet viste præcis samme tegn på overbelastning, som et Denial Of Service-angreb ville medføre.

Forleden kunne man imidlertid afslutte en teknisk undersøgelse, der konkluderede, at det var Billetlugens egen fejl-opsætning af en firewall, der var årsag til problemerne.

»Systemet klarede sådan set belastningen, for der var ikke tale om nedbrud. Men takket være netværksfejlen blev ekspeditionen så langsom, at den nærmest gik i stå. Det havde igen den konsekvens, at der ikke kunne være så mange samtidige brugere - og mange, der prøvede at komme på, blev afvist,« fortæller Billetlugens direktør.

Billetlugen ønsker ikke at oplyse mere præcise tal for, hvor mange rock-glade danskere, der på én gang forsøgte at erhverve sig billetter til liveudførelsen af "Highway to Hell" og andre hits, men man vurderer, at tallet må have været "langt over 100.000".

Den for kunderne meget lidt rockende billet-oplevelse afstedkommer en stærkt usikker fremtid for firmaets netværksadministrator, for Billetlugen vil ikke længere selv stå for driften af sit netværk.

»Vi må erkende, at ansvaret for fejlen ligger hos selv. Derfor har jeg taget den beslutning, at netværksdriften må kunne gøres bedre af andre, og derfor outsourcer vi nu driften til et eksternt firma,« fortæller direktøren.

Jeppe Jensen erkender, at Billetlugens møde med det oprindeligt australske rockorkester, hvis fødsel daterer sig helt tilbage til mainframens tidsalder - 1973 - har kostet Billetlugen nogle skrammer på imagefronten. For at kunne binde an med lignende store arrangementer i fremtiden uden frygt for kollaps vil Billetlugen i løbet af det kommende år gennemføre flere tekniske og organisatoriske ændringer, som skal sikre strømtilførslen uanset mængden og lydtrykket hos publikum.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S