Ulande drukner i spam

Udviklingslandene drukner i spam, konstaterer en ny rapport fra OECD. De fattige lande mangler ressourcer til at dæmme op for spam-flodbølgen.

De fattige lande i verden er værst ramt af spam, ifølge en ny rapport fra OECD. Ulandene mangler ressourcer i kampen mod de uønskede mails.

De er lande som Nigeria, Nepal og Malaysia, der blandt andet nævnes i en ny rapport om spam fra OECD - Organistaionen for økonomisk samarbejde og udvikling. De fattige lande mangler simpelthen båndbredde, know-how og penge til at tage kampen op mod spam.

Resultatet bliver, at internetsurfere i disse lande oftere er ude for nedbrud, og generelt lider under meget ustabile internetudbydere.

»Spam er et større problem for udviklingslandene end for de industrialiserede lande. Det opsluger ressourcer, som der i forvejen ikke er nok af, og som er dyrere i udviklingslandene,« står der blandt andet at læse i rapporten fra OECD.

Samtidig er det et problem, at mange spammere flytter forretningen til mindre udviklede lande, i takt med at myndighederne i de industrialiserede slår hårdere ned på spammerne.

Når internetudbyderne i udviklingslandene lukker spammerne ind på deres netværk, sker der ofte det, at den pågældende udbyder bliver sortlistet af de andre internationale udbydere. Resultatet er så, at legitim e-mail og datatrafik fra udviklingslandene bliver afvist af de internationale udbydere.

Det kan blive et stort problem, hvis et land kun har en enkelt internetudbyder. Costa Rica oplevede således for nogle år siden, at antispam-kampagnen Spamhaus lukkede for alle e-mails fra Costa Rica i to dage, fordi ekstremt mange spammails viste sig at komme fra Costa Rica.

Det er de forretningsdrivende, der rammes hårdest af spam i ulandene. Især fordi mange er afhængige af simple dial-up forbindelser eller af at købe tid på den lokale netcafe. Det betyder at mange af de dyrebare minutter spildes på soam og virus.

»Alt det besvær og alle de udgifter er spildt, når brugeren finder ud af, størstedelen af de e-mails som lige er blevet hentet, er enten spam eller virus,« konstateres det i OECD-rapporten.

OECD anbefaler udviklingslandene at investere i spam-filtre til deres netværk og til at lave stærke politikker mod spam. Derudover anbefales landene at oprette CERT-teams (Computer Emergency Response Teams), der skal overvåge nettet og koordinere indsatsen mod spam og virus.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job