Ulande drukner i spam

Udviklingslandene drukner i spam, konstaterer en ny rapport fra OECD. De fattige lande mangler ressourcer til at dæmme op for spam-flodbølgen.

De fattige lande i verden er værst ramt af spam, ifølge en ny rapport fra OECD. Ulandene mangler ressourcer i kampen mod de uønskede mails.

De er lande som Nigeria, Nepal og Malaysia, der blandt andet nævnes i en ny rapport om spam fra OECD - Organistaionen for økonomisk samarbejde og udvikling. De fattige lande mangler simpelthen båndbredde, know-how og penge til at tage kampen op mod spam.

Resultatet bliver, at internetsurfere i disse lande oftere er ude for nedbrud, og generelt lider under meget ustabile internetudbydere.

»Spam er et større problem for udviklingslandene end for de industrialiserede lande. Det opsluger ressourcer, som der i forvejen ikke er nok af, og som er dyrere i udviklingslandene,« står der blandt andet at læse i rapporten fra OECD.

Samtidig er det et problem, at mange spammere flytter forretningen til mindre udviklede lande, i takt med at myndighederne i de industrialiserede slår hårdere ned på spammerne.

Når internetudbyderne i udviklingslandene lukker spammerne ind på deres netværk, sker der ofte det, at den pågældende udbyder bliver sortlistet af de andre internationale udbydere. Resultatet er så, at legitim e-mail og datatrafik fra udviklingslandene bliver afvist af de internationale udbydere.

Det kan blive et stort problem, hvis et land kun har en enkelt internetudbyder. Costa Rica oplevede således for nogle år siden, at antispam-kampagnen Spamhaus lukkede for alle e-mails fra Costa Rica i to dage, fordi ekstremt mange spammails viste sig at komme fra Costa Rica.

Det er de forretningsdrivende, der rammes hårdest af spam i ulandene. Især fordi mange er afhængige af simple dial-up forbindelser eller af at købe tid på den lokale netcafe. Det betyder at mange af de dyrebare minutter spildes på soam og virus.

»Alt det besvær og alle de udgifter er spildt, når brugeren finder ud af, størstedelen af de e-mails som lige er blevet hentet, er enten spam eller virus,« konstateres det i OECD-rapporten.

OECD anbefaler udviklingslandene at investere i spam-filtre til deres netværk og til at lave stærke politikker mod spam. Derudover anbefales landene at oprette CERT-teams (Computer Emergency Response Teams), der skal overvåge nettet og koordinere indsatsen mod spam og virus.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere