På det seneste har der været en række episoder, hvor særligt Haburi.com og Teleimport.dk har været årsag til dårlig behandling af kunderne. Forbrugerne bliver gidsler i et spil, hvor diverse netbutikker ikke overholder de mest almindelige og gængse regler for god e-handel på Internettet.
Det får E-Handelsfonden til at kridte skoene henlede opmærksomheden på det de kalder god e-handelsskik.
Når man bærer e-mærket er det for eksempel ikke tilladt at kræve forudbetalinger via bankoverførsler, check eller giro. Dette krav bygger på et ønske om at beskytte forbrugerne i forskellige scenarier i forhold til forudbetaling. Hvis netbutikken eksempelvis går konkurs og pengene allerede er forudbetalt, vil kundens penge næsten altid gå tabt i konkursboet.
Derudover er det ikke let for kunden, at få pengene igen, når han fortryder købet, fordi net-butikken ikke altid af egen fri vilje nødvendigvis returnerer beløbet til kunden.
»Et sidste scenarie er, at det kan være svært at få pengene retur, hvis varen udebliver, som netop har været tilfældet i en sag med Teleimport.dk,« forklarer Hans Henrik Højberg, formand for E-handelsfonden.
Netbutikkerne mærker også, at de uheldige episoder kan påvirke deres omsætning. Heldigvis er flere og flere forbrugere klar over, hvem de kan stole på. Med godt 335.000 unikke brugere hver måned, er edbpriser.dk et meget besøgt site, der også ønsker, at opretholde god skik på nettet.
»Forhandlere på vores portaler på kun tage i mod forudbetaling fra erhvervskunder og udenlandske kunder. Vi ønsker at beskytte danske forbrugere mod konkurser og illoyale netbutikker. Vi er derfor meget glade for et initiativ som e-mærket, så forbrugerne ved, at vi som mange andre efterlever retningslinjerne og ikke bare lader dem i stikken,« siger Carsten Bang, der er direktør i edbpriser.dk.
E-handelsfonden og edbpriser.dk har netop indgået en samarbejdsaftale, hvor man i fællesskab arbejder målrettet for mere tryghed blandt forhandlerne på edbpriser.dk. Samarbejdet går ud på at hjælpe edbpriser.dk´s forhandlere med at overholde lovgivningen.
E-handelsfonden opfordrer til, at man vælger on-line betaling med betalingskort.
»Online-betaling er stadigvæk en af de sikreste veje, da forbrugeren altid kan kræve pengene refunderet til sin konto, hvis varen udebliver eller forbrugeren ikke får sine penge retur når han fortrudt købet og sendt varen retur,« forklarer Hans Henrik Højberg.