Spil vil dominere på 3D-mobiler

Det er nemmere at styre 3D i spil end i videoer på de små skærme.

Artikel top billede

På de kommende 3D-mobiltelefoner vil spil dominere med dybdeeffekter. Udbredelsen af film og video vil til gengæld blive mere begrænset til de små håndholdte.

Det vurderer it-ingeniør Dominik Strohmeier fra det tekniske universitet Ilmenau i Tyskland, som er en del af EU-forskningsprojektet Mobil3DTV.

Samsung har allerede skabt en 3D-mobil og Sharp har skabt et 3D-kamera til mobiler, så 3D-teknologien er på vej til mobilerne. Teknologien med brillefri 3D er dog vanskeligere at få til at fungere på de små skærme i forhold til de store tv-skærme. Et klassisk problem er, at brugeren skal holde skærmen helt stille for at få den korrekte dybde. Skærmen sender to billeder af sted - et til højre, og et til venstre øje. Tilsammen skaber det et billede med dybde, hvis øjnene har den rigtige position ud for skærmen. Problemet med 3D til mobiler er, at brugeren ofte er på farten, eksempelvis i bus eller tog, når det giver mening at bruge mobilen. Bevægelserne ryster derfor ofte skærmen ud af position. Dette er et hardwareproblem, som vanskeligt lader sig løse - andet end at udsende endnu flere billeder i forskellige retninger.

Dominik Strohmeier har som it-udvikler og forsker været med i en gruppe, der har forsøgt at løse nogle af de software- og transmissionsproblemer, som 3D-teknologien har, når den skal presses ned på den lille skærm og sendes over mobilnettet. Transmissionen af indholdet over mobilnettet er ofte mere skrøbelig og ustabil. Hvis billeder falder ud - enten højre eller venstre billede - kan det skabe en flimrende effekt. Dette problem kan løses ved at sætte billeder ind, hvor de mangler. Det kan eksempelvis være billedet lige før, transmissionen blev afbrudt. Billedkvaliteten ved den såkaldte "error concealment" vil ikke være optimal, men det vil fjerne en del af flimmeret.

De forskellige udfordringer med 3D til de små skærme gør, at det først og fremmest er spil, der egner sig til mobil-3D, vurderer Dominik Strohmeier, som ComON mødte på konferencen ICT 2010 i Bruxelles.

"3D til spil er en lettere proces at kontrollere, end når man optager levende billeder," siger Dominik Strohmeier.

Forskellige parametre skal spille sammen, når man laver 3D-indhold, forklarer han. Det er blandt andet, at ting i forgrunden skal være en anelse lysere end ting i baggrunden. Samtidig er det vigtig, at kameraerne, som filmer, har den rette afstand til hinanden. Hele denne proces er lettere og billigere at styre til computerspil, mener Dominik Strohmeier - specielt når det gælder indhold til de små mobilskærme.

Hvordan 3D kan give mobilspil nye dimensioner, har den amerikanske blogger Erica Ogg vist på Cnet. Hun viser, hvordan Japans største mobilselskab demonstrerer et 3D-spil til mobiler, hvor man skal holde en pind på en skærm. Når en kamæleon i 3D rækker tungen ud for at gribe pinden, gælder det om at fjerne pinden, før kamæleonens tunge rammer.

Se videoen nedenfor.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job