For at forhindre at en computervirus sniger sig ind i det centralt styrede netværk hos DSB og lammer administration, billetsalg og togtrafik, har koncernen investeret i en ny antivirusløsning, der skal forøge dækningsgraden med 20 pct.
- I takt med at vi kommunikerer med e-mails og bruger internettet vokser virustruslen. Tidligere havde vi en antivirusløsning, som dækkede omkring 70 procent af vores netværk. Med et skift til en serverbaseret antivirus løsning fra Trend Micro har vi øget dækningen til over 90 procent af netværket, siger virus defence manager Knud Henrik Strømming fra DSB.
Hos DSB er 3.500 pc'er koblet sammen i et netværk, som er fordelt på 200 forskellige stationer og kontorer i Danmark og udlandet. Stort set alle typer it-platforme er repræsenteret i netværket.
- Vores netværk er stort og forgrenet, så det er vanskeligt at sikre hele netværket mod virus. Pc'erne er aldrig tændt samtidig. Undertiden bliver pc'erne omdøbt eller flyttet lokalt, og enkelte forbindelser i netværket kan være midlertidigt afbrudt, siger Christian Lindahl, IT-sikkerhedschef i DSB.
Den sidste store sikkerhedsudfordring for DSB var Nimda-virussen, som blev holdt ude gennem en hurtig indsats i driftsafdelingen.
- Hvis DSB var blevet smittet med Nimda, havde vi risikeret at skulle slukke og rense samtlige servere og alle 3.500 maskiner en efter en. Men det slap vi for, siger Knud Henrik Strømming.