Google begejstret for samarbejde med Yahoo

Forsøget med et annoncepartnerskab mellem Google og Yahoo er en umiddelbar succes, lyder meldingen. En permanent aftale er ikke udelukket.

For ti dage siden sluttede en to uger lang test, hvor Yahoo outsorcede en del af online-annoncerne i egen søgemaskine til ærkerivalen Google. Nu lyder de første meldinger om, at forsøget var en succes.

»Vi havde en strålende test. Vi er meget begejstrede for at arbejde sammen med dem,« sagde Googles administrerende direktør, Eric Schmidt, på et pressemøde i går.

Såfremt de to internetgiganters foreløbige samarbejde skulle resultere i en permanent aftale, vil den leve op til konkurrencemyndighedernes krav, fastslog Eric Schmidt efterfølgende.

Da testforsøget mellem Google og Yahoo blev offentliggjort i begyndelsen af april, var Microsoft ikke længe om at udsende en pressemeddelelse, der kaldte samarbejdet for konkurrenceforvridende.

»En definitiv aftale imellem Yahoo og Google vil overlade 90 procent af markedet for annoncering på søgemaskiner til Google,« lød argumentet fra Microsoft.

Eric Schmidt er imidlertid lettet over, at en Microsoft-Yahooo-kombination ikke blev en realitet i første omgang, da det ville reducere konkurrence på internettet.

»Selvfølgelig er vi glade for, at handlen ikke blev til noget,« sagde Eric Schmidt ifølge The New York Times.

Han afviser dog, at Googles annonce-partnerskab med Yahoo var et forsøg på at forhindre en Microsoft-overtagelse.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil