Mobilkunder bliver snydt

Mobilkunder lokkes af løfter om billige priser, men i virkeligheden risikerer de at blive snydt.

Uigennemskuelige tilbud på mobiltelefoni narrer kunderne, og man skal se godt efter for ikke at blive snydt, lyder det nu fra flere sider.

Flere og flere mobilselskaber har valgt at ændre deres prisstruktur. Lavere minutpriser, betaling for mislykkede opkaldsforsøg og betaling per påbegyndt minut er nogle af de tiltag, vi har set på det seneste.

Ifølge Brian Dixen, der er chefredaktør på Magasinet Mobil, skal man ikke lade sig lokke, og han advarer især om, at betaling per pågegyndt minut kan blive en dyr affære.

»Kunderne bliver godt og grundigt snydt,« siger han til Jyllands-Posten.

Kritikken kommer, efter at det Sonofon-ejede lavprisselskab CBB Mobil har sluttet sig til selskaberne M1, Smarttalk og TDC, der alle tilbyder mobilpakker, hvor kunderne betaler for hvert påbegyndt minut og ikke for samtalens faktiske længde.

Forbrugerrådet efterlyser et indgreb, der skal gøre det nemmere at sammenligne priserne på mobilområdet.

»Jeg synes, der er behov for et indgreb imod, at man ikke længere kan sammenligne priserne. Det kan man for eksempel ikke, når nogle selskaber er begyndt at afregne prisen per påbegyndt minut,« siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Villy Dyhr, til Børsen.

Forbrugerrådet overvejer at forelægge sagen for konkurrencemyndighederne.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car