Mobilkunder bliver snydt

Mobilkunder lokkes af løfter om billige priser, men i virkeligheden risikerer de at blive snydt.

Uigennemskuelige tilbud på mobiltelefoni narrer kunderne, og man skal se godt efter for ikke at blive snydt, lyder det nu fra flere sider.

Flere og flere mobilselskaber har valgt at ændre deres prisstruktur. Lavere minutpriser, betaling for mislykkede opkaldsforsøg og betaling per påbegyndt minut er nogle af de tiltag, vi har set på det seneste.

Ifølge Brian Dixen, der er chefredaktør på Magasinet Mobil, skal man ikke lade sig lokke, og han advarer især om, at betaling per pågegyndt minut kan blive en dyr affære.

»Kunderne bliver godt og grundigt snydt,« siger han til Jyllands-Posten.

Kritikken kommer, efter at det Sonofon-ejede lavprisselskab CBB Mobil har sluttet sig til selskaberne M1, Smarttalk og TDC, der alle tilbyder mobilpakker, hvor kunderne betaler for hvert påbegyndt minut og ikke for samtalens faktiske længde.

Forbrugerrådet efterlyser et indgreb, der skal gøre det nemmere at sammenligne priserne på mobilområdet.

»Jeg synes, der er behov for et indgreb imod, at man ikke længere kan sammenligne priserne. Det kan man for eksempel ikke, når nogle selskaber er begyndt at afregne prisen per påbegyndt minut,« siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Villy Dyhr, til Børsen.

Forbrugerrådet overvejer at forelægge sagen for konkurrencemyndighederne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere