Kun 4 procent af alle computerspil er udelukkende udviklet til et voksent publikum. 96 pct. er også egnet til børn og unge. Det er budskabet, som Multimedieforeningen forsøger at få spredt ud med en ny kampagne, der har fået titlen 96pct-kampagnen. Foreningen repræsenterer producenterne af computerspil og har således en kraftig interesse i at få afdæmoniseret spilmediet.
Samtidig med startskuddet til kampagnen på www.96procent.dk kan foreningen således fremlægge en undersøgelse foretaget af Interresearch, hvor knap 1.500 danske forældre til børn og unge mellem 3 og 18 år har svaret på spørgsmål om børnenes spilforbrug.
Den viser at 82 pct. af børnene spiller computerspil og det gennemsnitlige tidsforbrug er på én time om dagen - ihvertfald hvis man spørger forældrene.
Den fortæller også, at 80 pct. af forældrene mener at de kender alle eller de fleste af de spil som deres børn spiller, og 73 pct. vurderer fra spil til spil om det egner sig til børnene. Tre ud af fire mener, at spillene hjælper børnenes online-færdigheder.
Hvorvidt børnenes tidsforbrug på spil så rent faktisk svarer til det, som forældrene tror, det forholder undersøgelsen sig ikke til.
Det er især den seneste tids skoleskyderier, der har sat gang i debatten om computerspil og deres mulige skadelige indvirkning på børn. I Tyskland, der har været særlig hårdt ramt af skoleskyderier, har man forbudt salget af en række computerspil til mindreårige.
De fleste andre EU-lande, herunder Danmark, satser på en frivillig ordning med aldersmærkning.