Kunder, der har fået brudt sim-låsen på mobiltelefonen, har stadig reklamationsret. Det fastslår Forbrugerinformationen efter, at Ericsson onsdag udtalte, at de ikke giver garanti på mobiltelefoner, hvis sim-låsen bliver brudt.
Men uanset om sim-låsen bliver brudt af et uautoriseret firma, gælder købelovens reklamationsret stadig.
Efter den nye købelov har man nemlig altid to års reklamationsret. Nogle fabrikanter giver udover det en garanti, som er mere omfattende end reklamationsretten. Men uanset om garantien bortfalder gælder reklamationsretten stadig.
»Uanset om det drejer sig om mobiltelefoner eller andre varer, så er der altid reklamationsret på en vare - men ikke altid garanti,« siger Mette Reissmann, chefkonsulent i Forbrugerinformationen, der peger på at begreberne ofte blandes sammen af både forbrugerne, erhvervslivet og pressen.
Reklamationsretten betyder, at man kan henvende sig til forretningen, hvor varen er købt og klage over en fejl eller mangel inden for de første to år.
Opstår der fabrikations- eller materialefejl indenfor de første seks måneder formodes det, at der har været en fejl på varen fra starten. Og det er derfor sælger, der skal bevise det, hvis han tror, at forbrugeren er skyld i fejlen.
Efter de første seks måneder kan man stadig kræve reparation eller ombytning af telefonen, hvis der opstår en fejl og dette ikke påfører sælger uforholdsmæssige omkostninger. Dette gælder, uanset om man har hævet sim-låsen.
»Det er selvfølgelig klart, at hvis sim-låsen er blevet brudt af en anden end teleselskabet eller fabrikanten, og det har skadet telefonen, har forbrugeren ikke nogen rettigheder overfor sælgeren på denne skade,« siger Mette Reissmann.